Abstract
מטרת המחקר הייתה לבדוק אם תלמידי כיתות ד'–ו' מדווחים על אי נוחות או על כאב במערכת שלד-שריר, בעקבות השתתפות בפעילויות שונות בבית הספר ובבית. כמו כן, לבחון אם עקרונות ארגונומיים רלוונטיים לילדים, בייחוד בסביבות למידה שונות. שיטת המחקר: השתתפו 168 תלמידים מבית ספר יסודי אחד. בית ספר זה שילב שימוש במחשב נייד כחלק אינטגרלי של הליך ההוראה והלמידה בבית הספר בקרב תלמידי כיתות ה'-ו'. תלמידים מילאו "שאלון פעילויות לילדים ונוער" שנועד לאפיין את סוגי הפעילויות ואת תדירות ההשתתפות בהן בבית הספר ובבית. התלמידים דיווחו גם אם חוו כל כאב או אי נוחות במהלך או אחרי פעילויות אלה. תוצאות: ניתוח נתונים הראה תבנית פעילויות שונה לגילאים השונים. עם זאת, כל התלמידים השתמשו במחשב (נייד או נייח) בבית ובבית הספר. היקף ותדירות השימוש במחשב גדל עם הגיל. בנוסף, התלמידים דיווחו על תדירות גבוהה של השתתפות בפעילות גופנית מאומצת. באופן כללי, התלמידים במדגם זה דיווחו על רמות נמוכות של אי נוחות או כאב. עם זאת, שיעור ניכר מהם דווחו על רמה כלשהי של אי נוחות, בעיקר בתחומי הקריאה והמחשב. נראה כי ככל שגדלו דרישות בית הספר, עלתה שכיחות הדיווח על אי נוחות באזורי הראש, צוואר ובגב. אי נוחות זו יוחסה לשימוש המוגבר של מחשב נייד בבית הספר ובבית. מסקנות: ממצאי המחקר הזה תומכים בחשיבות של פיתוח תכנית הדרכה ארגונומית לילדים, להורים ולמורים. כמו כן, נראה כי מחקר אורך עשוי לספק מידע חשוב נוסף על ההשפעה של הפעילויות השונות על בריאות הילדים.
Translated title of the contribution | השתתפות בפעילויות והקשר לתלונות כאב במערכת שלד-שריר אצל תלמידים בבית הספר היסודי |
---|---|
Original language | English |
Pages (from-to) | E63-E81 |
Journal | כתב-עת ישראלי לריפוי בעיסוק |
Volume | 25 |
Issue number | 3 |
State | Published - 2016 |
IHP publications
- ihp
- Human engineering
- Myalgia
- School children