תפיסת מורי המדעים בישראל את הוראתם: הקונפליקט הבירוקרטי-פרופסיונלי

ענת אבן-זהב, אורית חזן

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

במאמר זה נדון הקונפליקט הבירוקרטי-פרופסיונלי של מורים למדעים בישראל בין הנורמות המקצועיות והאופן שבו הם תופסים את התחום, לבין הנורמות האירגוניות והאופן שבו המערכת תופסת את הוראתם בישראל. במאמר מובא מחקר, שמטרתו לאפיין את תפיסת ה-SWOT של המורים את הוראת המדעים במערכת החינוך בישראל. ניתוח SWOT (S-strengths, W-weaknesses, O-opportunities, T-threats) היא שיטה לבחינת התאמת אסטרטגית הארגון לסביבה שבה הוא פועל, ובה נבחנים מאפיינים פנימיים, דוגמת נקודות החוזק והחולשה של הארגון, ומאפיינים חיצוניים: הזדמנויות ואיומים הקיימים בסביבתו החיצונית. המחקר מתמקד בנקודת מבטם של המורים אודות התמודדות מערכת החינוך עם האתגרים שמערך הוראת המדעים בארץ ניצב מולם כיום. מתודולוגית המחקר איכותנית; הנתונים נאספו באמצעות מספר כלי מחקר, כשהעיקרי שבהם הוא ראיון עומק עם המורים במבנה של ניתוח SWOT. מממצאי המחקר עולים חמישה קונפליקטים שאיתם מתמודדים מורים אלה, המצביעים על פער בין תפיסתם מערך זה לבין תפיסתו על ידי הארגון ש אליו הם שייכים: קונפליקט ההזדמנויות המקצועיות, קונפליקט תפיסת המקצוע, קונפליקט השיח על הוראת המדעים, קונפליקט החופש האקדמי, וקונפליקט מעמד המורה. חשיפת הקונפליקטים מעלה לדיון את הצורך בשינוי מבנה הוראת המדעים; מיפויים עשוי להוביל לחיפוש פתרונות ודרכים שיקדמו את הוראתם. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)208-223
Number of pages16
Journalכעת: כתב עת תלפיות
Volumeג'
StatePublished - 2018

IHP publications

  • ihp
  • Career development
  • Perception
  • Quarreling
  • Science -- Study and teaching
  • Teachers
  • Teachers -- In-service training

Cite this