Abstract
תהליכי הביזור במערכת החינוך שהתבטאו בהעברת סמכויות מהרשות המרכזית לרשויות המקומיות ולמנהלי בית-ספר, חיזקו את הקשר בין בית-הספר לסביבתו והגבירו את מעורבותן של הרשויות המקומיות בתחום החינוך, לעתים תוך צמצום תפקידו של הפיקוח והקטנת השפעתו. שינויים אלו מציבים את מנהל בית-הספר בתווך בין הפיקוח לרשות המקומית. בהתבסס על תיאוריית התלות במשאבים ועל-פי התיאוריה המוסדית, יבחן המחקר את היחס של המנהל לרשות המקומית ולפיקוח בסביבות בית-ספריות שונות. המחקר מבוסס על מדגם של 161 מנהלים בבתי-ספר ממחוז דרום וממחוז תל אביב שהשיבו על שאלון. בהסתמך על ניתוח הבחנה, בוצעה השוואה בין ארבע סביבות בית-ספריות שהוגדרו על פי שני צירים, ציר הסביבה המוסדית וציר הסביבה המקומית, ביחס לתפיסות מנהלים הנוגעות לסיוע הפיקוח והרשות המקומית בשני תחומים: בתחום הארגוני ובתחום הפדגוגי. ממצאי המחקר הצביעו על דפוסים שונים של יחסים עם הפיקוח והרשות המקומית בהתאם לסביבת בית-הספר. עוד נמצא, שיש תחרות בין הרשות המקומית לבין הפיקוח בענייני חינוך בעיקר בסביבות מבוססות. ההשלכות התיאורטיות של הממצאים הללו נדונות במאמר. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 105-130 |
Number of pages | 26 |
Journal | עיונים במינהל ובארגון החינוך |
Volume | 33 |
State | Published - 2013 |
IHP publications
- ihp
- Local government
- School management and organization
- School principals
- Schools
- State supervision of teaching