Abstract
המאמר מתאר ממצאי מחקר איכותני - חלק ממחקר הערכה מקיף לתוכניות הכשרה מקצועית בכלא הישראלי שבוצע בשיטות מחקר משולבות, כמותיות ואיכותניות (mixed method design). מטרת החלק האיכותני במחקר הייתה להציג את דעתם של מפעילי תוכניות הכשרה מקצועית בכלא (קציני הכשרה ומרצים) לגבי האתגרים בהפעלת תוכניות ההכשרה בשב"ס כאמצעי לצמצום מועדות עתידית של אסירים משוחררים. לצורך המחקר בוצעו ראיונות מובנים למחצה עם שישה בעלי תפקידים מרכזיים בתחום ההכשרות המקצועיות בשב"ס ועם שלושה מרצים להכשרות מקצועיות. מהראיונות מוצו בשיטת "תיאוריה מעוגנת בשדה" ארבע קטגוריות עיקריות שמתארות את האתגרים העיקריים של סגל ההכשרות. האתגר הראשון הוא להתמודד עם השתתפות אסירים בהכשרות מתוך מוטיבציה חיצונית ולא פנימית. האתגר המקצועי השני הוא לבחור קורסים שיועילו לטווח ארוך ויותאמו לצרכי האסירים. האתגר השלישי שעלה נוגע לקושי ליצור שיתופי פעולה פנים-ארגוניים כדי לאייש את קורסי ההכשרות, והאתגר הרביעי נוגע לתפיסתם של המרואיינים את אופן הטיפול הראוי באסירים משוחררים בכל הקשור ליישום ההכשרות המקצועיות מחוץ לכלא. מממצאי המחקר האיכותני אפשר ללמוד על הגורמים הארגוניים והחוץ-ארגוניים העשויים להשפיע על יעילות ההכשרות המקצועיות וכן כיצד אפשר להתמודד עימם. כמו כן אפשר ללמוד כיצד האתגרים בעבודת סגל ההכשרות מעצבים את תפיסת תפקידם המקצועי בכלא (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 31-50 |
Number of pages | 20 |
Journal | צוהר לבית הסוהר |
Volume | 20 |
State | Published - 2019 |
IHP publications
- ihp
- Criminals -- Rehabilitation
- Motivation (Psychology)
- Occupational training
- Prison wardens