TY - BOOK
T1 - שלוש קריאות אדריכליות
T2 - וילה סבואה כמקרה מבחן של פרשנות האדריכלות המודרניסטית
AU - נוימן, ערן
N1 - שער מעטפת.
PY - 2016
Y1 - 2016
N2 - "המאמר בחוברת מציג שלוש פרשנויות לווילה סבואה, שתכנן בסוף שנות העשרים של המאה העשרים אחד מאבות האדריכלות המודרניסטית, האדריכל השווייצי-צרפתי לה קורביזיה. הווילה, שנבנתה בפואסי שבפאתי פריז, היא יצירה אדריכלית ייחודית שרבים רואים בה מופת של האדריכלות המודרניסטית בפרט ושל האדריכלות בכלל, ומאז הקמתה ועד היום היא נושא לדיונים ופרשנויות. את הפרשנות הראשונה הציע היסטוריון האדריכלות השווייצי זיגפריד גידיון בתחילת שנות הארבעים. גידיון, בן דורו של לה קורביזיה שהושפע ממנו רבות, פירש את הווילה פרשנות לינֵארית, כפי שראה אותה לה קורביזיה, ולא הציע ראייה ביקורתית של הווילה. שנייה נידונה פרשנותו של תאורטיקן האדריכלות הבריטי-אמריקאי קולין רואו במחצית השנייה של שנות הארבעים. רואו הציע תפיסה סטרוקטורליסטית של הווילה והראה באמצעותה שהאדריכלות המודרניסטית למעשה שואבת מאדריכלות הרנסנס ההומניסטית. הפרשנות השלישית היא פרשנותה של תאורטיקנית האדריכלות הקטלאנית-אמריקאית בֵּאטריס קולומינה, שהתפרסמה בסוף שנות השמונים. קולומינה הציעה תפיסה מדיומלית של הווילה וקשרה את העקרונות שהווילה מושתתת עליהם לעלייתן של מדיות ההמונים כגון הקולנוע. הפרשנויות השונות של הווילה מציגות לא רק את מורכבותה של הווילה עצמה אלא גם את התמורות שחלו בהיסטוריוגרפיה האדריכלית כתחום דעת לאורך המאה העשרים. בעוד שבעשורים הראשונים של המאה הייתה פרשנות האדריכלות פנים-דיסציפלינרית והתייחסה בעיקר לכוונת האדריכל היוצר, לקראת סוף המאה נעשו הפרשנויות ביקורתיות ובעלות זוויות ראייה מולטי-דיסציפלינריות"--
AB - "המאמר בחוברת מציג שלוש פרשנויות לווילה סבואה, שתכנן בסוף שנות העשרים של המאה העשרים אחד מאבות האדריכלות המודרניסטית, האדריכל השווייצי-צרפתי לה קורביזיה. הווילה, שנבנתה בפואסי שבפאתי פריז, היא יצירה אדריכלית ייחודית שרבים רואים בה מופת של האדריכלות המודרניסטית בפרט ושל האדריכלות בכלל, ומאז הקמתה ועד היום היא נושא לדיונים ופרשנויות. את הפרשנות הראשונה הציע היסטוריון האדריכלות השווייצי זיגפריד גידיון בתחילת שנות הארבעים. גידיון, בן דורו של לה קורביזיה שהושפע ממנו רבות, פירש את הווילה פרשנות לינֵארית, כפי שראה אותה לה קורביזיה, ולא הציע ראייה ביקורתית של הווילה. שנייה נידונה פרשנותו של תאורטיקן האדריכלות הבריטי-אמריקאי קולין רואו במחצית השנייה של שנות הארבעים. רואו הציע תפיסה סטרוקטורליסטית של הווילה והראה באמצעותה שהאדריכלות המודרניסטית למעשה שואבת מאדריכלות הרנסנס ההומניסטית. הפרשנות השלישית היא פרשנותה של תאורטיקנית האדריכלות הקטלאנית-אמריקאית בֵּאטריס קולומינה, שהתפרסמה בסוף שנות השמונים. קולומינה הציעה תפיסה מדיומלית של הווילה וקשרה את העקרונות שהווילה מושתתת עליהם לעלייתן של מדיות ההמונים כגון הקולנוע. הפרשנויות השונות של הווילה מציגות לא רק את מורכבותה של הווילה עצמה אלא גם את התמורות שחלו בהיסטוריוגרפיה האדריכלית כתחום דעת לאורך המאה העשרים. בעוד שבעשורים הראשונים של המאה הייתה פרשנות האדריכלות פנים-דיסציפלינרית והתייחסה בעיקר לכוונת האדריכל היוצר, לקראת סוף המאה נעשו הפרשנויות ביקורתיות ובעלות זוויות ראייה מולטי-דיסציפלינריות"--
M3 - ספר
T3 - דברי פורום צעירי מדעי הרוח והחברה של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים
BT - שלוש קריאות אדריכליות
CY - ירושלים
ER -