TY - JOUR
T1 - (רשימה על קובץ הסיפורים "אחרי הספירה") החירות הקומית של דורית שילה
T2 - [מאמר ביקורת]
AU - Ben-Naftali, Michal
PY - 2020/11/2
Y1 - 2020/11/2
N2 - הכניסה לַסיפור "נובמבר", הפותֵח את קובץ הסיפורים הראשון של דורית שילה, אחרי הספירה, היא בעצם כניסה לסצנת קריאה בעמודי הפתיחה של ספרו של בלזק, אבא גוריו. דמות הקוראת שמתארת שילה "רוצה בקוצר רוח להתקדם בַּספר", ולמרות שהקונבנציות החברתיות שמתאר בלזק מעוררות את התנגדותה, ולדבריה, "רק בלזק יכול לתאר טמטום כזה בְּכישרון כה רב" (11), היא שבה וקוראת בְּספרו באופן ריטואלי וּכפייתי, מדי חודש נובמבר. יתר על כן, לא זו בלבד שהיא מתמסרת לַפּרטנות הארכנית המאפיינת את סגנון הריאליזם של המאה ה-19 ומניחה לטקסט לטפס על קירות הראש שלה, "בכל פעם [היא כותבת] התעורר בה דחף לקפוץ פנימה אל תוך הספר ולהגיש לו [לאבא גוריו] עוד מרק" (12). "'איך אפשר להמשיך לקרוא כשמישהו ככה רעב?' היא אמרה בקול וסגרה את הספר." (12)
AB - הכניסה לַסיפור "נובמבר", הפותֵח את קובץ הסיפורים הראשון של דורית שילה, אחרי הספירה, היא בעצם כניסה לסצנת קריאה בעמודי הפתיחה של ספרו של בלזק, אבא גוריו. דמות הקוראת שמתארת שילה "רוצה בקוצר רוח להתקדם בַּספר", ולמרות שהקונבנציות החברתיות שמתאר בלזק מעוררות את התנגדותה, ולדבריה, "רק בלזק יכול לתאר טמטום כזה בְּכישרון כה רב" (11), היא שבה וקוראת בְּספרו באופן ריטואלי וּכפייתי, מדי חודש נובמבר. יתר על כן, לא זו בלבד שהיא מתמסרת לַפּרטנות הארכנית המאפיינת את סגנון הריאליזם של המאה ה-19 ומניחה לטקסט לטפס על קירות הראש שלה, "בכל פעם [היא כותבת] התעורר בה דחף לקפוץ פנימה אל תוך הספר ולהגיש לו [לאבא גוריו] עוד מרק" (12). "'איך אפשר להמשיך לקרוא כשמישהו ככה רעב?' היא אמרה בקול וסגרה את הספר." (12)
M3 - ביקורת ספרותית/אמנותית
VL - 16
JO - אודות: כתב עת למסות וביקורת ספרות
JF - אודות: כתב עת למסות וביקורת ספרות
ER -