Abstract
רכז המקצוע העוסק בהובלת ההוראה והלמידה בתחום הדעת שלו, נחשב לאחד מעמודי התווך בבית הספר. יחד עם זאת, מחקרים מעידים שעיקר פעולת הרכזים היא מנהלית ובדרך כלל הם אינם פועלים כמנהיגים מקצועיים. מטרת מחקר זה היא להבין אילו רוטינות ארגוניות מובילים רכזי המקצועות, מהמטרותיהן ומה הגורמים המשפיעים עליהם. בשיטה של חקר מרובה־מקרים, נחקרו 15 רכזי מקצוע וצוותיהם בארבעה תיכונים גדולים. הנתונים נאספו באמצעות ראיונות, תצפיות וניתוח מסמכים, ונותחו עבור כל רכז מקצוע ובין הרכזים ובתי הספר. מצאנו כי רכזי המקצוע מנהלים שלוש רוטינות מרכזיות של ישיבות צוות, מיפוי הישגים ושיבוץ מורים, תוך שהם עוסקים בעיקר בחלק המנהלי שלהן. עוד מצאנו ששלושה גורמים המונעים מרוטינות אלו לקדם פיתוח מקצועי: מערך תגמולים מוגבל, חוסר במשאבים והיעדר דרישה של מנהיגות בית הספר. מסקנתנו היא כי בעוד שרכזי המקצוע פועלים כלבלרים חינוכיים, הם בעמדה המתאימה ביותר להפוך למנהיגים מקצועיים, אם יינתנו להם התנאים המתאימים. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 199-227 |
Number of pages | 29 |
Journal | עיונים במינהל ובארגון החינוך |
Volume | 37 |
State | Published - 2022 |
IHP publications
- ihp
- Associations, institutions, etc
- Corporate culture
- Delegated legislation
- Educational leadership
- Educational tests and measurements
- Meetings
- Organizational change
- Schools
- ארגונים
- בתי ספר
- ישיבות-עבודה
- מדידה והערכה בחינוך
- מנהיגות חינוכית
- מרכזי מקצוע
- נהלים
- שגרה
- שינוי ארגוני
- תרבות ארגונית