רוטינת המיפוי בבית ספר תיכון — מבנה, תפקידים ומטרות

ברקת סעדה, דורית טובין

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

רוטינת המיפוי בבית הספר היא אחד המבנים הארגוניים המיועדים לעקוב אחר הישגי התלמידים, לזהות תחומי קושי ולהתאים תכנית שיפור. יחד עם זאת, פעמים רבות רוטינת המיפוי מבוצעת בעיקר לצורכי שיבוץ ומיון. מטרת המחקר היא לבחון את המבנה, התפקוד והתרומות של רוטינת המיפוי בבתי ספר. המחקר התבצע בשיטה של חקר מקרים מרובים, על רוטינות המיפוי במתמטיקה, אנגלית ושפה, בארבעה תיכונים גדולים ומבוססים ברחבי הארץ. בכל אחד מבתי הספר נערכו ראיונות, תצפיות וניתוח מסמכים, כאשר ניתוח הנתונים נערך על הרוטינות בתוך כל בית ספר וביניהם. ממצאי המחקר מעידים על רוטינה טיפוסית בעלת שישה שלבים, המושפעת מאוכלוסיית התלמידים,תחום הדעת, הגישה הניהולית ומטרות הרוטינה. כאשר הרוטינה מיועדת לשבץ תלמידים, היא מבוצעת באופן דומה וחלקי בכל בתי הספר שנחקרו, לפי לוח זמנים מתוכנן מראש ותוך מעורבות גבוהה של בעלי תפקידים. כאשר המטרה היא לקדם הישגיו של כל תלמיד, הרוטינה מבוצעת במלואה, בתדירות משתנה ותוך מעורבות נמוכה של בעלי תפקידים. מסקנתנו היא שהמבנה המודולרי של רוטינת המיפוי מאפשר תרומה ליציבות בית הספר כמו גם להסתגלות ולדרישות חיצוניות. השלכות תיאורטיות ומעשיות מוצגות בדיון. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)11-33
Number of pages23
Journalעיונים במינהל ובארגון החינוך
Volume37
StatePublished - 2022

IHP publications

  • ihp
  • Academic achievement
  • Associations, institutions, etc
  • Delegated legislation
  • Education, Secondary
  • Educational tests and measurements
  • Goal (Psychology)
  • Learning
  • School children
  • Schools
  • Teachers
  • ארגונים
  • בתי ספר
  • הישגים לימודיים
  • חינוך תיכון
  • למידה
  • מדידה והערכה בחינוך
  • מורים
  • מטרות ויעדים
  • נהלים
  • שגרה
  • תלמידים

Cite this