קריאת ספר ילדים בגן על ידי גננות והתייחסותן להיבטים של תאוריית ה-Mind

מרגלית זיו, דורית ארם, מרילין סמדג'ה

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

תאוריית ה-mind עוסקת בהבנת המצבים המנטליים שקובעים את התנהגות הפרט והזולת. הבנה זו מתפתחת בשש שנות החיים הראשונות. קריאת סיפורים לילדים מאפשרת לשוחח עמם על אודות היבטים של תאוריית ה-mind המופיעים בספרים. 50 הגננות שהשתתפו במחקר, קראו לקבוצת ילדים ספר המתמקד באמונה מוטעית של הדמות הראשית. הממצאים מראים שהגננות עסקו בהיבטים של תאוריית ה-mind ובהיבטים לשוניים יותר מאשר באוריינות, בקישור לחיי הילדים ובידע עולם. הגננות השתמשו במונחים קוגניטיביים יותר מאשר במונחים המתארים רגשות ורצונות, והן דנו באמונות מוטעות יותר מאשר בסיבתיות ובנקודות ראות שונות. נמצאה שונות גדולה בין הגננות: חלקן היו מודעות לכך שקריאת ספרים לילדים מאפשרת שיחות במגוון נושאים, לרבות מצבים מנטליים, אך לא כולן נהגו כך. המחברות ממליצות לכלול בתכניות ההכשרה ובהשתלמויות לגננות לימוד של נושא תאוריית ה-mind ושל עקרונות ודרכים לניהול שיחה עשירה עם ילדים. יש לשמר את ההנאה שבחוויית הקריאה ולשלבה באינטראקציה משמעותית עם מבוגרים הקרובים לילדים. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)48-72
Number of pages25
Journalחוקרים @ הגיל הרך
Volume1
StatePublished - 2013

IHP publications

  • ihp
  • Children's literature
  • Kindergarten
  • Kindergarten teachers
  • Nursery schools
  • Personality development
  • Philosophy of mind
  • Preschool children
  • Socialization
  • Storytelling
  • Teacher-student relationships

Cite this