Abstract
בתי ספר מורכבים מאוסף של קבוצות הכוללות כיתות של תלמידים, צוותי הוראה, צוותים פדגוגיים ועוד. קבוצות אלו הוקמו לצורך ביצוע משימות שונות בשירות מטרות רגשיות, חינוכיות, פדגוגיות ומערכתיות. אחד האתגרים המרכזיים שיכולים להתעורר בקבוצה ולהקשות על תפקודה הוא שיתוק הבולם את התקדמותה לעבר משימתה המרכזית. עימותים ומתיחויות תוך-קבוצתיים משפיעים על הדינמיקה המתקיימת בבית הספר, ועלולים לחבל במטרות הללו. כך למשל, קבוצה של מורים השקועים בעימותים בינם ובין עצמם תתקשה לקדם את המטרות הפדגוגיות שלשמן התכנסה. המאמר מראה כיצד עימותים ושיתוק קבוצתי נובעים פעמים רבות מתוך פרדוקס מובנה המתאפיין בסתירות לוגיות שלא בהכרח ניתן ליישבן. הוא מצביע על הפרדוקסים הקבוצתיים הטבועים במערכת הבית ספרית, ומציע דרכים לפעול ברוחם כדרך לשחרר את הקבוצה מהשיתוק האוחז בה. המאמר נפתח בסקירה ספרותית של קונפליקטים ופרדוקסים בקבוצה; ממשיך בסיפורי מקרה המתארים פרדוקסים שעשויים לאפיין את הדינמיקה הקבוצתית בבית הספר, ומסתיים בהמלצות לעבודה ייעוצית. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 27-40 |
Number of pages | 14 |
Journal | מקבץ |
Volume | 23 |
Issue number | 2 |
State | Published - 2018 |
Externally published | Yes |
IHP publications
- ihp
- Authority
- Education -- Israel -- Administration
- Group facilitation
- Identity (Psychology)
- Intergroup relations
- Paradoxes
- Quarreling
- Schools
- Self-disclosure
- Social groups
- Teachers