Abstract
יצירתיות וחשיבה חישובית (ח״ח) הוכרו כמיומנויות הכרחיות במאה ה-21 והן נחקרו באופן נרחב בשנים האחרונות. עם זאת, הקשרים ביניהן עדיין אינם מובנים במלואם ויש מקום להרחיב את גוף הידע. מחקר זה בא לבחון את הרכישה של יצירתיות וח״ח באמצעות סביבת למידה מבוססת-משחק וכן את השפעתה של תכנית התערבות לקידום יצירתיות על ח״ח ויצירתיות חישובית. המחקר נערך בקרב 132 תלמידי חט״ב ממרכז הארץ, שחולקו לקבוצות ניסוי וביקורת. תכנית ההתערבות, אותה עברה רק קבוצת הניסוי, כללה 10 מפגשים לעידוד יצירתיות, תוך שימוש במבחן השימושים האלטרנטיביים (AUT ). לפני ואחרי ההתערבות נאספו נתונים ממבחני יצירתיות סטנדרטיים (TTCT) ומקבצי יומן שתיעדו את פעילות התלמידים באתגרים ייעודיים שנבנו בסביבת הלמידה Kodetu .ממצאי המחקר שלנו מצביעים על שיפור. במדדים של ח״ח, חשיבה יצירתית ויצירתיות חישובית בקרב שתי קבוצות המחקר. יחד עם זאת, ניכר שיפור משמעותי יותר בקרב קבוצת הניסוי. מודלי חיזוי שנבנו באמצעות עצי החלטה הראו כי להתערבות תרומה ייחודית לח״ח וליצירתיות החישובית של התלמידים. כמו כן, ניכרו הבדלים שקשורים למגדר, לזיקה לטכנולוגיה ולביצועים במבחן המקדים. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | האדם הלומד בעידן הדיגיטלי: ספר הכנס השסעה-עשר לחקר חדשנות טכנולוגית וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס |
Subtitle of host publication | האוניברסיטה הפתוחה. המרכז לחקר חדשנות בטכנולוגיות למידה |
Editors | יורם עשת, אינה בלאו, אבנר כספי, ניצה גרי, יורם קלמן, תרצה לוטרמן, יעל סידי |
Place of Publication | רעננה |
Pages | 17 (2022), ע36-ע46 |
State | Published - 2022 |
IHP publications
- ihp
- Ability
- Creative ability
- Creative thinking
- Educational games
- Learning
- People with social disabilities -- Education