צעד קטן לאדם, צעד גדול לחשיבה החישובית: שיפור ביצועי תלמידים באמצעות קידום יצירתיות

רותם ישראל-פישלזון, ארנון הרשקוביץ

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

יצירתיות וחשיבה חישובית (ח״ח) הוכרו כמיומנויות הכרחיות במאה ה-21 והן נחקרו באופן נרחב בשנים האחרונות. עם זאת, הקשרים ביניהן עדיין אינם מובנים במלואם ויש מקום להרחיב את גוף הידע. מחקר זה בא לבחון את הרכישה של יצירתיות וח״ח באמצעות סביבת למידה מבוססת-משחק וכן את השפעתה של תכנית התערבות לקידום יצירתיות על ח״ח ויצירתיות חישובית. המחקר נערך בקרב 132 תלמידי חט״ב ממרכז הארץ, שחולקו לקבוצות ניסוי וביקורת. תכנית ההתערבות, אותה עברה רק קבוצת הניסוי, כללה 10 מפגשים לעידוד יצירתיות, תוך שימוש במבחן השימושים האלטרנטיביים (AUT ). לפני ואחרי ההתערבות נאספו נתונים ממבחני יצירתיות סטנדרטיים (TTCT) ומקבצי יומן שתיעדו את פעילות התלמידים באתגרים ייעודיים שנבנו בסביבת הלמידה Kodetu .ממצאי המחקר שלנו מצביעים על שיפור. במדדים של ח״ח, חשיבה יצירתית ויצירתיות חישובית בקרב שתי קבוצות המחקר. יחד עם זאת, ניכר שיפור משמעותי יותר בקרב קבוצת הניסוי. מודלי חיזוי שנבנו באמצעות עצי החלטה הראו כי להתערבות תרומה ייחודית לח״ח וליצירתיות החישובית של התלמידים. כמו כן, ניכרו הבדלים שקשורים למגדר, לזיקה לטכנולוגיה ולביצועים במבחן המקדים. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Title of host publicationהאדם הלומד בעידן הדיגיטלי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ בעריכת: יורם עשת-אלקלעי, אינה בלאו, ניצה גרי, אבנר כספי, תרצה לוטרמן, יעל סידי, יורם קלמן)
Place of Publicationרעננה
Pages17 (2022), ע36-ע46
StatePublished - 2022

IHP Publications

  • ihp
  • Ability
  • Creative ability
  • Creative thinking
  • Educational games
  • Learning
  • People with social disabilities -- Education
  • הוראה באמצעות משחקים
  • חשיבה חישובית
  • חשיבה יוצרת
  • יצירתיות
  • יצירתיות חישובית
  • למידה
  • מיומנויות וכישורים
  • סביבה לימודית
  • סביבת ללמידה מבוססת-משחק
  • תוכניות התערבות חינוכיות

Cite this