@inbook{0daec7ec094c4915a0ae2d4c00ef3eab,
title = "ציור בעקבות סיפור: עיבוד החוויה בקרב ילדים שנחשפו לאלימות במשפחה",
abstract = "רקע: בתוך שדה הטיפול בילדים החשופים לאלימות במשפחה התגבש לאורך השנים הצורך בפיתוח פרקטיקות ומתודולוגיות שיאפשרו ביטוי של הניסיון הנחווה של ילדים אלה ושל נקודת מבטם ביחס לחוויית החשיפה לאלימות במשפחה. חוקרים ומטפלים ביחס לחוויית החשיפה לאלימות במשפחה. חוקרים ומטפלים כאחד הדגישו את החשיבות של התאמת מתודולוגיות אלה לעבודה עם ילדים. מטרה: מטרת המאמר להדגים טכניקת התערבות ייחודית שפותחה במסגרת עבודה ארוכת שנים בקרב ילדים החשופים לאלימות במשפחה במסגרת {"}היחידה לטיפול בילד מבית אלים{"} באחד מהמרכזים לטיפול ומניעת אלימות במשפחה בישראל. המודל הטיפולי: הטכניקה {"}ציור בעקבות סיפור{"} מוצגת בפרק ככלי שמטרתו לעודד את הילדים לשוחח ולדון בחוויית החשיפה לאלימות במסגרת טיפול קבוצתי כדי לעבד את החוויה. ושלבי היישום שלה במסגרת טיפול קבוצתי. הדגמות: במהלך הפרק מוצגות דוגמאות הלקוחות מתוך טיפול קבוצתי וממחישות את האופן שבו טכניקה זו מאפשרת לעסוק ולדון בחוויית החשיפה לאלימות ולשלב התערבות רגשית ופיסכו-חינוכית באוריינטציה פמיניסטית של תפקידי מין ויחסי מגדר. דיון: הדוגמאות המוצגות והפוטנציאל של הכלי המשלב בתוכו כמה מתודות נדונות ביחס לתרומה האפשרית ליכולתם של ילדים לשוחח על נושאים קשים, תוך התייחסות לגישות מקובלות בעבודה טיפולית עם ילדים. מסקנה: לשימוש בטכניקה של {"}סיפור בעקבות ציור{"} פוטנציאל ליצירת מרחב בטוח של שיחה על אודות חוויית החשיפה של ילדים לאלימות במשפחה. עם זאת יש להביא בחשבון ששימוש בכלי מסוג זה דורש הנחיה זהירה ורגישה, המותאמת לקצב החשיפה של הילדים משתתפי הקבוצה. (מתוך המאמר)",
author = "מני מלכה",
note = "שער רביעי: טיפול קבוצתי בדגש פמיניסטי",
year = "2023",
language = "עברית",
series = "הסדרה לפסיכולוגיה ופסיכואנליזה",
publisher = "רסלינג",
pages = "341--371",
editor = "מירב רבינוביץ and ג'ולי צוויקל",
booktitle = "גישות חדשות בפסיכותרפיה פמיניסטית",
}