פיתוח שאלות מולטימדיה מבוססות מיקום לקידום הבנה מדעית

שאדי עסאקלה, מירי ברק

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

מאמר זה מתאר מודל פדגוגי בשם SOCIAL. המודל מבוסס על חווית למידה ממוקמת, מתוקשבת, שיתופית ואינטראקטיבית תוך עידוד פעילות לפיתוח שאלות מולטימדיה מבוססות מיקום. כדי לבחון את המודל, ערכנו מחקר שמטרתו לאפיין את המיומנויות המרכזיות שהפעילות הלימודית עשויה לקדם ולבחון את ההשפעה שלה בבתי ספר בפריפריה הגאוגרפית של ישראל. המחקר כלל 112 תלמידי כיתות ח', תוך השוואה בין שתי קבוצות: קבוצת ניסוי, בה התלמידים פיתחו שאלות בנושאים מדעיים וקישרו אותם לחיי היום-יום, וקבוצת ביקורת, בה התלמידים ענו על שאלות על פי הגישה המסורתית. המחקר נערך בגישת השיטות המעורבות. הנתונים נאספו בעזרת תצפיות בכיתות הניסוי, שאלון שהועבר לפני ואחרי הפעילות הלימודית וניתוח שאלות מולטימדיה שפותחו על ידי התלמידים. תמלילי התצפיות בכיתות הניסוי הצביעו על חמש מיומנויות עיקריות: אוריינות תקשוב, מסוגלות עצמית, חשיבה בהקשר, חשיבה ביקורתית ויצירתיות. ממצאי המחקר הראו שהפעילות הלימודית מעודדת מתן הסברים לתהליכים מדעיים וקישור נושאים לחיי היום-יום. עם זאת, קיימים פערים גדולים בין התלמידים ביכולת שלהם לפתח שאלות מולטימדיה מקוריות. המחקר מעלה את הצורך לעודד עבודה בקבוצות בתהליך פיתוח השאלות, לשלב פעילויות אלו בתדירות גבוהה יותר ולעשות שימוש בשאלות כחלק מההערכה של הישגי התלמידים. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)23-34
Number of pages12
Journalמור-טק
Volume14
StatePublished - 2019

IHP publications

  • ihp
  • Ability
  • Computer-assisted instruction
  • Global Positioning System
  • Interactive multimedia
  • Learning
  • Questioning
  • School children
  • Science -- Study and teaching

Cite this