Abstract
תפיסה מרחבית אחד הפקטורים המרכיבים את האינטליגנציה הכללית של האדם והיא מתחילה להתפתח כבר מגיל הינקות. במקרים של אוטיזם התפתחותה מורכבת יותר ומיומנויות הקשורות בתפיסה מרחבית משתנים בהתאם לרמת החומרה של ההפרעה. מטרת המחקר הנוכחי בפיתוח יכולת הרוטציה המנטלית בקרב ילדים אוטיסטים בתפקוד בינוני-נמוך באמצעות סביבת משחק דיגיטלית מוחשית. אוכלוסיית המחקר כללה עשרה נבדקים על הרצף האוטיסטי ברמת תפקוד בינוני ונמוך, אשר חולקו לשתי קבוצות מחקר: פעילות במשחק טנגרם קלפים מסורתי או משחק אוסמו המבוסס על ממשק דיגיטלי. תוכנן מערך מחקר הכולל מבחן רוטציה מנטלית (וכסלר) ו-76 דגמים ברמת מורכבות עולה. תוצאות המחקר מצביעים על הבדל מובהק בקרב כל הנבדקים ביכולת רוטציה מנטלית בין תוצאות מבחני הקדם והאחרי (וכסלר). נמצא שככל רמת המורכבות עולה כך התארך זמן הביצוע בשתי קבוצות המחקר. נבדקי קבוצת אוסמו הרכיבו את הדגמים מהר ומוצלח יותר מאשר נבדקים בקבוצת טנגרם מסורתי, אך יחד עם זו בקבוצת טנגרם מסורתי נרשם שימוש רחב יותר באסטרטגיות מרחביות. מסקנות המחקר מצביעות כי ניתן לקדם יכולת רוטציה מנטלית בקרב צעירים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי ברמת חומרה שתיים-שלוש באמצעות התערבות ע״י משחק טנגרם ובמיוחד באמצעות הממשק הדיגיטלי. (מתוך המאמר) אוטיזם (תפקוד בינוני-נמוך), ממשק מוחשי.
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | האדם הלומד בעידן הדיגיטלי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ בעריכת: דורית אולינק-שמש, אינה בלאו, ניצה גרי, אבנר כספי, יעל סידי, יורם עשת-אלקלעי, יורם קלמן, איל רובין) |
Place of Publication | רעננה |
Pages | 18 (2023), 103ע-110ע |
Number of pages | 93 |
State | Published - 2023 |
IHP publications
- ihp
- Autistic children
- Computer games
- Space perception