Abstract
אחד מן המבנים הספרותיים שזכה לתשומת לב רבה בחקר המקרא הוא 'המבנה הכיאסטי' או המבנה הדומה לו - 'המבנה הקונצנטרי', שלו ציר מרכזי. המודעות למבנה האמנותי של הסיפור תורמת תרומה מכרעת להבנת מגמת הסיפור. בדרך כלל מבנה הסיפור משתלב בשאר האמצעים הספרותיים המעצבים את היחידה הסיפורית, וכך תרומתו למגמת הסיפור ברורה, אך לעיתים המבנה מבליט ארגון מפתיע של חומרי העלילה, וכך יש בכוחו לרמוז למגמה נסתרת של הסיפור. בנוסף מבקש המחבר להציג מכשול נוסף בפני הקורא הטוען לארגון סיפור שבמבנה כיאסטי, כלומר נטיית הקורא למצוא את המבנה המתאים לתפיסתו את העלילה ולהבנתו את המגמה הגלויה של הסיפור. בזה טמונה לעתים מכשלה שעלולה להסיט את העין מהמבנה הפשוט יותר שעולה מתוך עיצוב הסיפור, גם אם טמונה בו הפתעה. לטענת המחבר, העיצוב הספרותי של הציר המרכזי בסיפור גן-עדן מדגיש את החירות שהיתה לאדם ולאישה (כל אחד בפני עצמו) להודות באחריותם על החטא ולקחת עליהם את האשמה - אולם הם ברחו מפני ה' ומפני עצמם. כלומר הציר המרכזי של הסיפור מעלה את שאלת לקיחת האחריות על החטא.
Translated title of the contribution | More on the Literary Stracture of the Paradise Narrative (Gen 2:4-3:24) |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 5-39 |
Number of pages | 35 |
Journal | בית מקרא |
Volume | 56 |
Issue number | א |
State | Published - 2011 |
IHP publications
- ihp
- Bible -- Genesis
- Bible as literature
- Eden
- Narration in literature
- Responsibility
- Sin