Abstract
הביטויים הברורים ביותר להוויה היהודית-ערבית בישראל, שעברה תהליך מחיקה של ממש, ניכרים בשפה ובמוזיקה. אפילו כאשר קיימת רתיעה ברורה מכל זיהוי תוכני מהותי של מרכיבי המזרחיות, ניתן להבחין ברצון לשמר את אותם סימני זהות. הפתיחות התרבותית של המזרחים ושייכותם לתרבות הישראלית אינן אמורות להעלים את המקום האחר, אשר חוזר בתור זיכרון של תרבות ערבית שאליה השתייכו באופן פעיל בעבר. כנגד זאת יש ניסיון להציב מחדש את אזורי החפיפה הרבים בין יהודים לערבים בתחומי השפה והמוזיקה, ולהגדיר את סדר היום הנפשי-התרבותי של המזרחים באמצעות מרחב ביניים מאתגר זה. במקביל לתהליך ההתעוררות של המוזיקה הערבית בקרב מזרחים בישראל, הופיעה הכתיבה הספרותית על אודות המוזיקה הערבית. המאמר רואה בזה ניסיון להעצים את כוחה של הזהות היהודית-ערבית ולבחון את אפשרויותיה. ההיחלצות מגבולות התרבות הישראלית, שדחתה את התרבות הגלותית ובמיוחד את זו היהודית-ערבית, כרוכה לדידם של סופרים ומשוררים רבים בהתחברות מחודשת לערביותם בתחום המוזיקה. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 377-407 |
Number of pages | 31 |
Journal | פעמים: פרקי עיון במורשת ישראל במזרח |
Volume | 125-127 |
State | Published - 2011 |
IHP publications
- ihp
- Arabs -- Music
- Cultural pluralism
- Ethnic groups -- Israel
- Ethnicity
- Folk music
- Israel -- Civilization
- Mizrahim -- Music -- Israel