Abstract
התשובה שנדונה כאן מתוך שו״ת ר״י ן׳ ציאח מעשירה את ידיעותינו על היחסים בין הקהלים השונים בדמשק במחצית השנייה של המאה השש עשרה. נוכחנו לדעת כי לא רק ״עניי עירך קודמים״ אלא גם עניי עדתך קודמים. בתקופה זו לא היה בדמשק מנגנון משותף לתמיכה בעניים אלא כל קהל דאג לענייו שלו. למרות ראשיתו של מיזוג בין האוכלוסיות היהודיות השונות, שהתבטא בהשפעות הדדיות ובנישואין בין העדות, שהלכו ונעשו תופעה שכיחה, עדיין נותרו גבולות ברורים בין הקהלים וכל קהל החזיק מוסדות נפרדים משלו: בית דין, בית כנסת, בית קברות וקופת צדקה ציבורית. נוסף על כך, עמדנו על מאפיינים שונים בחיי המשפחה המוסתערבית בדמשק: שימוש בשמות ערביים לנשים, נישואין בין עדתיים לצד נישואין בתוך העדה המוסתערבית, וכן השימוש במנגנון הווקף כדרך לשמר נכסים משפחתיים, להעביר נכסים לבנות המשפחה ולתמוך בעניי הקהילה. אין בידנו מקורות פנימיים רבים על חייהם של המוסתערבים בכלל ועל המוסתערבים בדמשק בפרט. גם מקור רחב היקף של מחבר מוסתערבי מדמשק התגלה כאן כמקור בעייתי שרובו הגדול איננו בעל ערך היסטורי. עם זאת, הצענו כאן דרך כיצד לברור את הבר מן התבן ולחלץ מתוכו ידיעות היסטוריות אמינות על חיי קהילה מוסתערבית חשובה במאה השש עשרה, שכמעט ולא נדונה קודם בספרות המחקר. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | יהודי סוריה: היסטוריה, תרבות וזהות (קובץ בעריכת ירון הראל) |
Place of Publication | רמת גן |
Pages | 95-130 |
Number of pages | 36 |
State | Published - 2015 |
IHP publications
- ihp
- Jewish diaspora
- Jews -- Europe -- History -- 14th century
- Jews -- Europe -- History -- 15th century
- Jews -- Europe -- History -- 16th century
- Jews -- Syria -- Damascus