סביבה וירטואלית מבוססת Wii המשמשת להבניית מפה קוגניטיבית לצורכי התמצאות וניידות אצל עיוורים: [פוסטר]

הדס גדלביץ, אורלי להב, סטיבן בטרסבי, דיויד בראון, לינדסי איווט, פטריק מריט

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

מפה קוגניטיבית היא ייצוג המרחב הפיזי כפי שהוא מיוצג במוחו של אדם. את המפה הקוגניטיבית, בונה המוח על בסיס הפשטת הסביבה, אם מתוך הסתכלות מנקודת תצפית גבוהה ואם מתוך תנועה במרחב. אנשים עיוורים, למרות החסך הויזואלי, יכולים לרכוש מושגים וייצוגים מרחביים. המערכת החושית החלופית אוספת מידע מרחבי, המקודד למפה קוגניטיבית, שאינה תלויה בייצוגים ויזואליים. הקידוד יכול להיות כמודל דרך, בו האובייקטים מאורגנים מתוך יחסם אחד אל השני, או כמודל מפה, בו המידע מאורגן באופן הוליסטי, תוך מודעות ליחסים בין האובייקטים השונים. מחקרים הראו כי אנשים עיוורים מסוגלים לבנות מפה קוגניטיבית גם מתוך למידה מקדימה של מודל מרחבי, בין הוא דגם מוקטן, מפה מישושית או סביבה וירטואלית. הסביבה הוירטואלית במחקר מבוססת על קונסולת Nintendo Wii. הממשק, שפותח במיוחד עבור אנשים עיוורים במעבדת מחקר באנגליה מאפשר קבלת חיווי קולי ותחושתי בהיתקלות עם אובייקטים, אם בהליכה בסביבה, ואם בהצבעה לצורך קבלת מידע על שם האובייקט והמרחק אליו. המחקר המוצג כאן בחן האם קונסולת ה-Wii , טכנולוגיה זמינה וזולה יחסית, יכולה להוות כלי יעיל להכרת הסביבה ולבניית מפה קוגניטיבית קודם להגעה הפיזית אל הסביבה ואשר ניתנת ליישום במרחב המציאותי. (מתוך המאמר).
Original languageHebrew
Title of host publicationהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ)
Pages242-244
Number of pages3
StatePublished - 2013

IHP Publications

  • ihp
  • Blind
  • הגבלה בניידות
  • מפות קוגניטיביות
  • עיוורים וכבדי ראייה
  • קונסולות (משחקי וידאו)

Cite this