Abstract
תת-הייצוג של נשים במדעי המחשב היא תופעה כמעט אוניברסלית, והוא בא לידי ביטוי בחלקן היחסי הנמוך מתוך כלל הסטודנטים הלומדים לתואר ראשון. במקומות בודדים בעולם, רובם מדינות מתפתחות, מספר הסטודנטיות בתחום עולה על מספר הסטודנטים הגברים. מחקרים שעוסקים באיתור גורמים המרחיקים נשים ממדעי המחשב, מציינים את התדמית הגברית של התחום, תדמית שלילית של אנשי מחשבים ועוד. מכאן העניין בזיהוי המניעים של הנשים ללמוד מדעי המחשב במקומות שייצוגן גדול. תובנות אלו יסייעו לבחון האם הבעיה היא מגדרית במהותה. ממצאי מחקרים אלו מצביעים על מאפיינים תרבותיים שמסבירים את המשיכה של הנשים לתחום. התופעה הזו מעלה את האפשרות, שאי-השוויון במדעי המחשב הוא תלוי תרבות. במחקר המוצג החוקרות התמקדו בקבוצת סטודנטיות לתואר ראשון, נשים חרדיות שהגיעו מחברה שמדירה את עצמה מלימודים אקדמיים בכלל. נמצא כי המניעים שלהן ללמוד מדעי המחשב מקורם בתרבות ובתפיסת עולם מאוד ייחודיות. השוואת המניעים שלהן למניעים של אוכלוסיית מיעוטים אחרות, כמו גם לגורמים שמרחיקים נשים ממדעי המחשב ברוב ארצות המערב, מחזקת את האפיון של התחום כמתאים לנשים, מעניין ומאתגר אותן. יחד עם זאת, המניעים של הנשים באוכלוסייה הנחקרת מקורם במבנה חברתי שהוא מגדרי במהותו, אבל שונה בתכלית מתפיסת המגדר המערבית, שאולי היא זו שמרחיקה נשים מהתחום, מה שמחזק את האפשרות שהבעיה של תת-ייצוג של הנשים במדעי המחשב היא תלוית תרבות.
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ) |
Pages | 14 (2019), 30ע-21ע |
Number of pages | 8 |
State | Published - 2019 |
IHP publications
- ihp
- Computer science
- Culture
- Jewish women
- Sex
- Ultra-Orthodox Jews
- Women