Abstract
שני סיפורי הבריאה שבתורה הם דוגמה נדירה לנכונותם של מלומדים שאינם חוקרי מקרא להכיר בקיומם של טקסטים שונים בתוך התורה המביעים תפיסות שונות. אולם סיפורים אלו הם רק קטעים קצרים בתוך מקורות ספרותיים ארוכים שלכל אחד מהם לכידות עלילתית ורעיונית. מאמר זה מיישם את השיטות והממצאים של חקר המקרא הביקורתי כדי לדון בשאלות פילוסופיות. הוא עוסק בשאלת מעמדה של האישה לעומת הגבר בסיפורי הבריאה ומרחיב את היריעה אל שני המקורות שסיפורים אלו משתייכים אליהם – המקור הכוהני (P) והמקור היהוויסטי (J). המאמר דן בשאלות: מהו ייעודו של האדם; מה מעמדו לעומת האל; האם האדם דומה לאל ובאיזה אופן; ובאיזה שלב נבראו הנשים ולשם מה? שאלות אלו נדונות לפי כל אחד מהמקורות בפני עצמו – לא לפי פרקים בודדים מצד אחד ולא לפי "המקרא" או "ספר בראשית" מצד אחר, כי אם לפי שתי יצירות טקסטואליות מקיפות אך מובחנות, המביעות השקפות עולם שהתהלכו בעם ישראל בתקופת המקרא. מתברר שאף אחד מן המקורות אינו שוויוני יותר מן האחר; כל אחד מהם מתמקד בהיבט מסוים של היחסים בין נשים לגברים, וכל אחד מהם מספר את סיפור יצירת הנשים והגברים מנקודת המבט התאולוגית המאפיינת אותו. בסיום, בעיון קצר בברכות הנישואים מודגם כיצד כל אחת מהתפיסות מצאה לה ביטוי גם ביהדות הבתר־מקראית.(מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 130-151 |
Number of pages | 22 |
Journal | בפרט ובכלל |
Volume | 4 |
State | Published - 2018 |
Externally published | Yes |
IHP publications
- ihp
- Adam -- (Biblical figure)
- Bible -- Hemeneutics
- Creation
- Human reproduction -- Religious aspects -- Judaism
- Image of God
- Women in the Bible
- בריאת האדם
- בריאת העולם
- חקר המקרא
- נשים במקרא
- פריה ורביה (מצווה)
- צלם אלהים