Abstract
מחקרים שעוסקים בייצוגים מגדריים בתוכניות לילדים מציגים ממצאים שונים ולעיתים סותרים ביחס לייצוגים מגדריים. לצד מחקרים המוצאים כי סטריאוטיפים מגדריים מסורתיים משועתקים, ישנם אחרים המוצאים כי בתכנים מסוימים ישנם חידושים המאתגרים את הסטריאוטיפים השמרניים . במצב זה, המחקר הנוכחי בוחן בצורה מקיפה ומעמיקה את הייצוגים והמסרים המגדריים בתוכניות לילדים לגיל הרך (גיל לידה ועד שש) בישראל, בעזרת מחקר איכותני וכמותי, היוצא מגישה תיאורטית שרואה בתוכניות סוכנות חיברות ומבנות מציאות בהקשר המגדרי עבור ילדים בגיל הרך. הניתוח נערך על מדגם של 64 שעות שידור, משמונה ערוצי טלוויזיה המיועדים לילדים בגיל הרך בישראל. הממצאים מציגים תמונה מגוונת ומורכבת ביחס לייצוג המגדרי המלמדים, כי ישנה שמרנות לצד חדשנות בנושא של ייצוגים ומסרים מגדריים בתוכניות לילדים לגיל הרך בישראל. הניתוח הכמותי מצביע על ייצוג רב יותר של גברים לעומת נשים, ועל יתרון לדמויות הגברים מבחינת מרכזיות בעלילה והתפקידים המיוחסים להן לעומת דמויות הנשים. לעומת זאת, הניתוח האיכותני העלה כי ישנו שינוי בייצוג הנשים המאתגר את הסטריאוטיפים המקובלים. נמצאו נשים אגרסיביות שמניעות את העלילה,נשים תחרותיות ונשים המשלבות רציונאליות ולוחמנות עם רגשנות. דמויות הנשים נעות ומתנהלות במרחבים ציבוריים ופרטיים כאחד, ויש להן מגוון רחב של תפקידים וביניהם דמויות טיפוליות ולוחמות, נסיכות לצד ראשות עיר ושריף אישה. ממצאים אלה מלמדים על קיומה של חדשנות בתוך מסגרת שמרנית. השילוב מוסבר בצורך של מפיקים ובעלי ערוצים להתאים עצמם לתרבות ולחברה הישראלית, ברצון שלהם שלא להיתפס כחתרניים, אך בה בעת לבטא ערכים ליברליים ולספק תמונה שוויונית יותר מבחינה איכותית (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 1-33 |
Number of pages | 33 |
Journal | מגדר |
Volume | 7 |
State | Published - 2020 |
IHP publications
- ihp
- Character
- Preschool children
- Sex
- Social constructionism
- Social learning
- Stereotypes (Social psychology)
- Television -- Social aspects
- Women in mass media