Abstract
במאמר זה נעיין בהצעתו של השופט רובינשטיין. נדון בשאלה הכללית האם ניתן, הלכתית, לבסס את דין המדינה על משפט המלך. באופן ממוקד יותר, נתחקה אחר עמדתה של ההלכה הציונית בשאלה זו, ונבחן כיצד מתייחבים פוסקי הלכה ציוניים למשפט המדינה. האומנם מוכנים פוסקים אלו להכיר במשפט המדינה כ"משפט מלך"? מתווה הדיון יהיה כדקלמן: בפרק הראשון נעיין בהצדקות השונות שניתנו ל"משפט המלך". בפרק השני נבחן כיצד הצדקות אל משליכות על היקפי האוטונומיה והסמכות של משפט המלך. את הדגמים השונים של משפט המלך שיתקבלו בפרק השני, נעמיד במבחן השוואתי, בשני הקשרים: בפרק השלישי נבחן את הדגמים בהקשרם של כללי ברירת הדין המוצגים בתאוריה של המשפט הבינלאומי הפרטי. בפרק הרביעי נשתמש במחשבה המדינית הימי-ביניימית על דת ומדינה, כרקע לדגמים של משפט המלך. אחר כל הדברים האלה, נדון בפרק החמישי בשאלת היתכונותו ההלכתית של משפט מדינה חילוני בעיניהם של פוסקים ציוניים. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | Secular Law as the “King’s Law”:: Zionist Halakhah and Legal Theory |
---|---|
Original language | Hebrew |
Title of host publication | ספר אליקים רובינשטיין |
Editors | Aharon Barak, Miriam Marcowitz-Bitton, Ayala Procaccia, Rinat Sofer |
Place of Publication | צפרירים |
Chapter | 4 |
Pages | 251-268 |
Number of pages | 18 |
Volume | 1 |
State | Published - 2020 |
IHP publications
- ihp
- Jewish law
- Law -- History
- Religion and state
- אוטונומיה של בתי המשפט
- דת ומדינה
- משפט -- היסטוריה
- משפט עברי
RAMBI publications
- rambi
- Conflict of laws
- Jewish law
- Judaism and state -- Israel
- Law -- Israel
- Political science -- Philosophy
- Zionism -- Israel