משמעותן של התנהגויות שמעבר-לתפקיד בעיצוב התפקיד "חינוך כיתה" בתיכון בישראל

ליאורה נוטוב, אורית חזן

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המאמר מציג את "מודל המחויבות הארגונית" לתפקיד חינוך כיתה, שפותח כתיאוריה מעוגנת בשדה במהלך מחקר שנערך בשנים 2011–2007. המודל מציג את עיצוב התפקיד חינוך כיתה כסולם היררכי בעל ארבעה שלבים, כאשר שני שלבי הביניים במודל הינם "התנהגות אזרחית בארגון" ו"התנהגות אדפטיבית". במאמר זה נתמקד בשני שלבים אלה, היות והם מאפיינים התנהגויות שהן התנדבותיות באופיין, כלומר, התנהגויות מעבר-לתפקיד. קיימת חשיבות לדיון ממוקד בהתנהגויות שמעבר־לתפקיד ולבחינת מניעי המחנכים לבצען, היות והן הבסיס לפעילותו התקינה של בית הספר. מלימוד התנהגויות אלה של מחנכי הכיתות, עולה השאלה: האם מחנכי הכיתות בוחרים לבצע התנהגויות שמעבר לתפקיד למרות ההשקעה הלא מתוגמלת הנדרשת לביצוען או, לחלופין, האם הן נעשות מתוך תחושת חובה? מממצאי המחקר עולה כי א. אם מנהל או מנהלת בית הספר מעוניינים לחזק התנהגויות שמעבר-לתפקיד, עליהם לטפח תרבות ארגונית מתאימה ולדאוג לצורכיהם הארגוניים של המחנכים; ב. אם מחנך או מחנכת מעוניינים להתפתח בארגון, עליהם לבצע התנהגויות שמעבר־לתפקיד. המחקר תורם לידע התיאורטי והמעשי על התפקיד חינוך כיתה, שנחקר מעט מאוד עד היום, בהדגישו שלושה גורמים המעודדים את המחנכים להפגין התנהגויות שמעבר־לתפקיד: תרבות ארגונית, צרכים אישיים וסגנון הניהול. ממצאי המחקר רלוונטיים במיוחד כיום, כאשר משרד החינוך מוביל את רפורמות "אופק חדש" ו"עוז לתמורה", המתוות מסלול לפיתוח בעלי תפקידים, לרבות התפקיד חינוך כיתה; בהקשר זה, המודל המוצע עשוי לשמש שלד לבניית השתלמויות במסגרת רפורמות אלה. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)205-241
Number of pages37
Journalעיונים במינהל ובארגון החינוך
Volume34
StatePublished - 2015

IHP publications

  • ihp
  • Corporate culture
  • Education, Secondary
  • Educators
  • Occupational prestige
  • Organizational commitment
  • School principals

Cite this