Abstract
חינוך כיתה הוא אחד התפקידים המרכזיים בבית הספר התיכון בישראל, היות שמחנכי הכיתות הם האחראים לקשר בין הממסד החינוכי לתלמידים והוריהם. תפקיד זה מקבל משנה תוקף בחטיבה העליונה, שהתלמידים בה זקוקים לסביבה לימודית הולמת. המאמר מציג מחקר חלוץ שנערך בשנת הלימודים תשס"ז בבית ספר אזורי מקיף בצפון הארץ, שנועד לתאר את התפקיד חינוך כיתה, בחטיבה העליונה, כפי שהוא נתפס על ידי המחנכים, חברי צוות נוספים והתלמידים. עשייתם של מחנכי הכיתות תוארה בשני מישורים: המישור הבית ספרי-ארגוני והכיתתי-חינוכי, ומישור היחסים בבית הספר ובכיתה. מודל המשימות-יחסים של מסוגלות המורה של פרידמן וקס נמצא מתאים לתיאור התפקיד בשני מישורים אלה. נמצא שמערכות היחסים בשני המישורים הן חמות ואישיות, ושכל חברי הקהילה לוקחים חלק בהגשמת מטרות משותפות ותורמים לכך מכישוריהם. למחקר חלוץ זה חשיבות תאורטית ומעשית כאחד. מבחינה תאורטית, המחקר מדגים את יישומו של המודל, שנבנה במקור לתיאור מסוגלות המורים בתחום נוסף; המחקר גם מציג תיאור עשיר של התפקיד חינוך כיתה. מבחינה מעשית, המודל שבו השתמש המחקר יכול לשמש צוותי חינוך לעיצוב תפקידו של המחנך ואף לשמש מתכנני הכשרות לתפקיד זה במסגרת ההתמקצעות שמוביל משרד החינוך ברפורמת עוז לתמורה. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | Homeroom teachers' tasks and relationships: A case study of a regional comprehensive school |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 73-110 |
Number of pages | 38 |
Journal | רב גוונים: מחקר ושיח |
Volume | 14 |
State | Published - 2014 |
IHP publications
- ihp
- Communities
- Cooperativeness
- Educators
- Leadership
- Schools
- Teacher-student relationships
- Teachers
- Teams in the workplace
- בתי ספר
- מורים
- מורים ותלמידים
- מחנכים (מורים)
- מנהיגות
- עבודת צוות
- קהילה
- שיתוף פעולה