Abstract
המאמר עוסק ביחס שבין הפילוסופיה והקבלה בימי הביניים. בניגוד לדעה המחקרית המקובלת, המבליטה את הניגוד שבין הפילוסופיה הרציונלית ובין הקבלה המיסטית, מבקש מחבר המאמר להראות כי שני זרמי הגות אלו נובעים ממקור משותף, היא אמונת הייחוד. לאור הנחה זו, מתברר כי גם הפילוסופיה היהודית בימי הביניים, ובעיקר זו שהושפעה מההגות הניאו-אפלטונית של שלהי העת העתיקה ושל העולם המוסלמי, היא בעלת אופי מיסטי מובהק. ההבחנה, אם כן, איננה בין רציונליזם למיסטיקה, כי אם בין חשיבה מיסטית, שבמרכזה עומד המיתוס, ושמייצגה הוא מפעלה של חבורת הזוהר, ובין חשיבה מיסטית בעלת גוון אינטלקטואלי ואנטי-מיתי, שמייצגה הוא הרמב"ם. המאמר מבקש להציע אמות מידה שתבססנה חלוקה זו: היחס למיתוס, היחס ללשון, תפיסת הסיבתיות ואיכויות פנומנולוגיות. לטענת מחבר המאמר, אמות המידה של מיתוס ולשון מאפשרות מיפוי אפיסטמי ופנומנולוגי של מפעלו של הרמב"ם ושל מפעלה של חבורת הזוהר, כפרדיגמות יסוד של תיאולוגיה יהודית בימי הביניים. יכולתן לתפקד כתיאולוגיות קשורה בגורם נוסף, אך עצמאי, והוא הקוסמולוגיות המסוימות שלהן: כל אחת מהפרדיגמות האלה מחוייבת לקוסמולוגיה מסוימת, והיא שקובעת את תפיסת הריטואל של כל אחת מהן.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 671-702 |
Number of pages | 32 |
Journal | תעודה |
Volume | כ"ו |
State | Published - 2014 |
IHP publications
- ihp
- Cabala
- Causation
- Cosmology
- Hebrew language -- Style
- Jewish philosophy
- Jewish philosophy -- Middle Ages, 500-1500
- Maimonides, Moses -- 1135-1204
- Mysticism
- Myth
- Phenomenology
- Rationality
- Zohar
- זהר (ספר)
- מיסטיקה
- מיתוס
- מיתוס במקרא
- משה בן מימון -- 1138-1204
- סגנון (בלשנות) -- שפה עברית
- סיבתיות (פילוסופיה)
- פילוסופיה יהודית
- פילוסופיה יהודית של ימי הביניים
- פנומנולוגיה
- קבלה
- קבלה ופילוסופיה
- קוסמולוגיה
- שכליות
RAMBI publications
- rambi
- Cabala -- Philosophy
- Mysticism -- Judaism -- Philosophy
- Myth -- Religious aspects -- Judaism