מיינדפולנס ולמידה חברתית-רגשית בהוראת המדעים: פדגוגיה מתבוננת בכיתות ד', ה'

ריקרדו טרש, ניר פלג, אורית שלח ענבר, אורן ארגז

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

פרק זה מדגים מרחב יישום נוסף של מיינדפולנס, המהווה המשך למהלכים שהוצגו בפרקי היישום הקודמים . הפרקים הקודמים התמקדו בהכשרה ובלמידה של מורים, ואילו כאן נבחן את עבודת ההוראה של המורה בכיתה עצמה, כאמון על הוראת מקצוע . בנוסף לכך, בפרקים הקודמים הכרנו יישומים של מיינדפולנס ולמידה חברתית-רגשית כתחומי תוכן ותרגול וכחקירה מתבוננת, ואילו כאן נפגוש אותם בשיח של "פדגוגיה מתבוננת" : הוראה של תחומי דעת מתוך תוכנית הלימודים שמשולבים בה תרגולי מיינדפולנס כאמצעי להוראת תכנים אלו . הפרק יפתח בהצגה של התחום הרחב של הפדגוגיה המתבוננת ויקשר אותו למיינדפולנס וללמידה חברתית-רגשית . לאחר מכן נציג באופן כללי את התוכנית "פעילויות מיינדפולנס משולבות בחומר הלימוד במדעים", שפותחה על ידי ד"ר ניר פלג מהמרכז הישראלי למצוינות בחינוך . בתוך כך נדגים ארבעה שיעורים ספציפיים על מנת להמחיש כיצד מוטמעים עקרונות מיינדפולנס בתוכנית הלימודים עם ילדים וכיצד הם מפתחים מיומנויות חברתיות-רגשיות . בסוף הפרק נציג בקצרה ממצאים ממחקר דוקטורט של אורית שלח-ענבר שנערך בהנחיית ד"ר ריקרדו טרש בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב שבמסגרתו נחקר יישום של התוכנית. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Title of host publicationמיינדפולנס ולמידה חברתית-רגשית בהכשרת מורים
Editorsאורן ארגז, עמוס אבישר
Place of Publicationתל אביב
Pages183-194
Number of pages12
StatePublished - 2022

IHP publications

  • ihp
  • Education
  • Education -- Philosophy
  • Mindfulness (Psychology)
  • School children
  • Science -- Study and teaching
  • Teachers

Cite this