מחירים טורפניים בשווקים לפלטפורמות: האם איסור על מכירה בהפסד יגדיל רווחה חברתית?

Translated title of the contribution: Regulating Platform Competition in Markets with Network Externalities: Will Predatory Pricing Restrictions Increase Social Welfare?

אוהד אטד, ירון יחזקאל

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

כאשר משתמשים בוחרים להצטרף לפלטפורמה כלשהי, הם מתחשבים לא רק באיכות המוצר שהיא מציעה, אלא גם בכמות המשתמשים שהפלטפורמה מושכת. פלטפורמה ותיקה יכולה לבסס מעמד דומיננטי בשוק כאשר כל המשתמשים מניחים שכל המשתמשים האחרים יבחרו להצטרף אליה. במצב כזה, אמונות הצרכנים יוצרות חסם כניסה לשוק, שמתחזק ככל שהשפעות הרשת גדלות. פלטפורמה חדשה שמנסה לחדור לשוק למרות החסם יכולה לתמחר נמוך, עד כדי מכירה בהפסד, אך מכיוון שגם הפלטפורמה הוותיקה יכולה לנהוג באותו האופן, ייתכן כשל שוק שבו הוותיקה מצליחה להחזיק את השוק ב׳אחיזת חנק׳ – כלומר מציעה מוצר באיכות נחותה אך מנצחת שוב ושוב בשל ההטיה באמונות הצרכנים (Inefficient Incumbency). המאמר מציע מודל של תחרות בין פלטפורמות הבוחן את ההשפעה של איסור מכירה בהפסד על יעילות הכניסה לשוק ועל הרווחה החברתית. איסור גורף (רגולציה סימטרית) על מכירה בהפסד אינו מייעל את התחרות אך פוגע בצרכנים בשל עליית המחירים. הגבלת הפלטפורמה הוותיקה בלבד (רגולציה א-סימטרית) עשויה לייעל את התחרות בשוק ולהיטיב עם הצרכנים, אך יכולה גם לייצר בעיה הפוכה – פלטפורמה חדשה שמצליחה לדחוק החוצה פלטפורמה ותיקה ואיכותית יותר רק בשל הגבלת המחירים (Inefficient Entry). כאשר הביקוש בשוק יציב בין תקופות, רגולציה א-סימטרית עשויה להפחית ואף למנוע Inefficient Incumbency מבלי ליצור את הבעיה ההפוכה. כאשר הביקוש בשוק תנודתי בין תקופות, רגולציה א-סימטרית עשויה להגדיל או להקטין את יעלות התחרות והרווחה החברתית. (מתוך המאמר)
Translated title of the contributionRegulating Platform Competition in Markets with Network Externalities: Will Predatory Pricing Restrictions Increase Social Welfare?
Original languageHebrew
Pages (from-to)71-80
Number of pages10
Journalחידושים בניהול
Volume15
StatePublished - 2024

IHP publications

  • ihp
  • Prices
  • Delegated legislation
  • Competition
  • Econometric models
  • Game theory
  • Cost accounting
  • Consumers
  • Consumers -- Psychological aspects

Cite this