Abstract
לפי תפיסתו של פולאן, למורים מקום מרכזי במערכת החינוך כ"סוכנים של שינוי" חינוכי וחברתי ]1 .]לשם כך, רצוי שיהיו להם שני מרכיבים חיוניים המשלימים זה את זה: חזון- להציב לעצמם תכלית ויעד חינוכי להביא לשיפור מתמיד בלמידה, תוך שהמורה מודע וקשוב לצרכי התלמידים; כלים ויכולת- פיתוח מיומנויות ואסטרטגיות הנדרשות להגשמת החזון. לדידו נדרשות 4 יכולות ליבה לשם הקניית היכולת לשנות: א) הבניה של חזון אישי, ב) חקירה מתמשכת כמנוע פנימי להתחדשות ולמידה, ג) מומחיות שבסיסה הכשרה איכותית ראשונית שנרכשת לאורך התפתחות הקריירה ומובילה להבנה מעמיקה, ו-ד) שיתוף פעולה. לפיכך, ולאור בסיס הידע והמיומנויות שיש להקנות למורים, הנוגעים להוראה משמעותית ושינוי התנאים המשפיעים על ההוראה, פולאן ועמיתיו בפקולטה לחינוך באוניברסיטת טורונטו גיבשו קריאה לבחינה של תכניות להכשרת מורים. בשנים האחרונות גוברת ההכרה כי למורים תפקיד מפתח באימוץ של רפורמות במערכת החינוך וביישומן. מחקרים מעידים כי ידע בתחום התוכן ומומחיות פדגוגית אינם הכרחיים כשלעצמם לשם יישום מוצלח של רפורמה בתוכנית הלימודים (להלן תה"ל) וכי ישנן סיבות למכביר בגינן מורים אינם מיישמים רפורמות, סיבות הנעוצות במטרות ובהקשרים חיצוניים (תה"ל לדוגמא), פנימיים (בית הספר, חברה), ואישיים (מטרות אישיות, ידע, מיומנויות פדגוגיות). על תכניות להתפתחות מקצועית המלוות רפורמות חינוכיות להכיר, להתחשב ולתת מענה למגוון המטרות של המורים וההקשרים בהם המורים מתפקדים, בכדי לאפשר שינוי אמיתי ויישום של רפורמות. במאמר זה נתאר את השלבים המרכזיים בהתפתחות מקצועית של מורים מובילים כחלק מתהליך ההטמעה של למידה והוראה של ביואינפורמטיקה בתה"ל של המקצוע "מערכות ביוטכנולוגיות". התפתחות מקצועית זו התאפשרה הודות לשיתוף פעולה בין המחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע והפיקוח על הוראת ביוטכנולוגיה במשרד החינוך. אחת מגולות הכותרת של ההתפתחות המקצועית הייתה השתלמות מורים ארצית לקראת שנה"ל תשע"ד, שהתקיימה במור-טק, מרכז המורים הארצי למקצועות הטכנולוגיים מדעיים.
Translated title of the contribution | Teachers as change agents: Professional development of biotechnology teachers as a means for implementing bioinformatics education in the field |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 18-25 |
Number of pages | 8 |
Journal | Journal of the National Teachers' Center for the Scientific Technological Professions |
Volume | 10 |
State | Published - 1 Jun 2015 |