Abstract
המחברים מנתחים סרטוני וידיאו שצולמו על ידי תחקירני ארגון 'בצלם' ועל ידי פלסטינים/יות במסגרת פרויקט 'חמושים במצלמות' של אותו ארגון. וגנר וחגין אינם דנים בסרטונים כ"ייצוג", המאפשר לתבוע תביעות בתחום זכויות האדם והמשפט הבינלאומי, אלא מחלצים מהם טענות ותביעות פוליטיות רחבות יותר. הם רואים בסרטוני הווידיאו של פרויקט 'חמושים במצלמות' את התפרקות התיאורים השכיחים של "הסכסוך" הישראלי פלסטיני, המוגבלים לטענתם לסוביקטים ולקולקטיבים ברורים ומובחנים, המשמרים לאורך זמן את זהותם הקוהרנטית ופועלים בדרכים ברורות. מבחינתם של וגנר וחגין, שעה שהשלטון מנסה להשליט משטר ראייה אחיד על כלל האירועים במסגרת מה שקרוי "הסכסוך" הדו-לאומי, הדימויים שעולים מסרטוני 'חמושים במצלמות יוצרים מרחב של שפה מינורית, המתנסח כתשובה לשפות השולטות (השפה השלטת של הסכסוך הלאומי ושפת הארגונים של החוק ההומניטרי הבינלאומי). מרחב זה דורש לפרק את המיתוסים לטובת מסירה של סיפור חדש שיעצב עם אשר עתיד לקום, שאינו העם הפלסטיני או העם היהודי, המבוצרים כיום בעמדותיהם באופן שמקשה על שינוי של מסגרות חשיבה. לעומת ההתבצרות הזו, הדימויים העולים מסרטוני הווידיאו של 'חמושים במצלמות' קוראים תיגר ומזמינים אותנו לנסח מחדש תביעות שמחוץ להיגיון השולט של הסכסוך הלאומי. העם הנעדר איננו אומת העולם השלישי שעוד צריכה לקום; זהו עם של סולידריות על-לאומית, המתרחשת כאן ועכשיו באמצעות פעולה ישירה נגד אסון מתמשך. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | תרבות חזותית בישראל |
Editors | סיון רג'ואן שטאנג, נועה חזן |
Place of Publication | תל אביב |
Pages | 224-252 |
Number of pages | 29 |
State | Published - 2017 |
IHP publications
- ihp
- Arab-Israeli conflict
- Arts -- Political aspects
- Deleuze, Gilles -- 1925-1995
- Television film
DanaCode
- DanaCode