Abstract
מפעל חינוכי חובק עולם, הנתמך על ידי מנהיגי הקהילה המדעית, שואף ללמד מדענים לתקשר ביעילות עם הציבור הרחב, ובכלל זה, לשפר את מיומנות הדיבור על נושאים מדעיים תוך מיעוט בשימוש בז'רגון מקצועי. עם זאת, זוהי מיומנות קשה ללמידה עבור מדענים, והיא דורשת התייחסות ראויה בהערכה במסגרות להוראת תקשורת המדע. חרף זאת, טרם פותח מדד אחיד להערכת השימוש בז'רגון מדעי בדיבור. כאן מוצעת שיטת הערכה ממוחשבת לשימוש בז'רגון, תוך שימוש באוספי טקסטים (קורפוסים) ותוכנות שכולם זמינים באינטרנט בחינם. לצורך פיתוח המדד, נותחו תמלילי שיח אקדמי, הרצאות מדע פופולארי מתוך כנסי "טד" (TED) ותקשורת בנושא גילוי חלקיק דמוי היגס במאיץ החלקיקים ב-CERN. מממצאי הניתוח עולה כי מדענים משתמשים בפחות ז'רגון כשהם מתקשרים עם קהל רחב מאשר בתקשורת עם עמיתיהם, אך לא תמיד בז'רגון בהיר יותר. ממצאים אלו עשויים להניח תשתית להערכת השימוש בז'רגון במסגרות להכשרה לתקשורת המדע, ובכלל זה הערכה עצמית, בעזרת הטכנולוגיה. (מתוך המאמר).
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ) |
Pages | 216-225 |
Number of pages | 10 |
State | Published - 2013 |
IHP publications
- ihp
- Academic writing
- Communication in science
- Jargon (Terminology)
- Language and languages
- Register (Linguistics)
- Science