מאפייני שיח מדעי אותנטי ברשתות החברתיות: מקרה בוחן של הפלרת מי שתייה

דוריס שאהין-עסאקלה, דניאלה אור, אילת ברעם-צברי

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

מחקר אמפירי זה נועד לבחון אינטראקציות ברשתות החברתיות, במיוחד מאפייני השיח המדעי האותנטי ברשתות החברתיות, בפרספקטיבה של אוריינות מדעית, לפי סטנדרטים לחינוך מדעי לתלמידי בית ספר. שדה המחקר הוא דיונים בפייסבוק מתוך קבוצה פתוחה ועמוד בשפה העברית שעסקו בנושא הפלרת מי-שתייה. המחקר כולל ניתוח תוכן כמותי ל-895 אייטמים (פוסטים ותגובות), שנותחו בעזרת ספר-קידוד שפותח למטרה זו. מהממצאים עולה שרוב משתתפי השיח היו גברים. %34 מהאייטמים התנגדו להפלרה, לעומת %8 שתמכו בה. האייטמים שהתנגדו להפלרה נטו להעלות טיעונים בעלי אופי פוליטי, להבדיל מתומכי ההפלרה שנטו להעלות טיעונים בעלי אופי כלכלי. בין מאפייני אוריינות מדעית שעלו בשיח: רכישה, הערכה, ותקשור מידע, ניתוח ופירוש נתונים, ושאלות על עולם הטבע והחומר. ממוצע השימוש במאפייני מהות המדע בקרב תומכי ההפלרה, נמצא גבוה מהממוצע בקרב מתנגדי ההפלרה. תרומתו האמפירית של המחקר הינה בהעשרת בסיס הידע הקיים על אוריינות מדעית בקרב מבוגרים. כמו כן, המחקר מעשיר את הידע הקיים לגבי אופי האינטראקציות הקיימות ברשת החברתית פייסבוק. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Title of host publicationהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ)
Pages11 (2016), 215ע-208ע
Number of pages198
StatePublished - 2016

IHP publications

  • ihp
  • Discourse analysis
  • Facebook (Electronic resource)
  • Literacy
  • Technology -- Research
  • Water -- Fluoridation

Cite this