"מאיימים ולא מקיימים": פרקטיקות של שליטה וסמכות בבית ספר יסודי

דורית טובין, נעם ליס

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterpeer-review

Abstract

המחברים דנים במאמרם ביחס לסמכות בבית הספר היסודי ובוחנים את האופן שבו אינטראקציות בין מורים לבין תלמידים מבנות מסרים הקשורים בסמכות פורמלית ובמורים כנציגיה. בשיעורים שנערכו בבית ספר יסודי בדרום הארץ נצפו אירועים רבים שבמהלכם נקטו המורים פרקטיקה של "מאיימים ולא מקיימים", הכוללת הצגת כללים לתלמידים תוך הימנעות מאכיפתם. החוקרים מצביעים במאמר גם על אירועים שבהם המורים נקטו פרקטיקה של "אינטימיות בציבור", ולפיה המורים הביעו פומבית דברי גינוי או שבח אישיים כלפי התלמידים. החוקרים מצביעים על זיקה בין פרקטיקות אלה לבין היחס לסמכות בתרבות הישראלית. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Title of host publicationהכיתה ובית הספר במבט מקרוב
Subtitle of host publicationמחקרים אתנוגרפיים על חינוך
Editorsברכה אלפרט, שמחה שלסקי
Place of Publicationתל אביב
Pages272-305
Number of pages34
StatePublished - 2013

IHP publications

  • ihp
  • Authority
  • Israel -- Civilization
  • Israel -- Social conditions
  • School discipline
  • Schools
  • Teacher-student relationships
  • Teachers
  • בתי ספר
  • ישראל -- חברה
  • ישראל -- תרבות
  • מורים
  • מורים ותלמידים
  • משמעת בבית הספר
  • סמכות

RAMBI publications

  • rambi
  • Education, Elementary -- Israel

Cite this