לצנזר ולהעניש: המוזיאון הישראלי בין פיקוח לחרם

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

בתחילת חודש ינואר 2019 פרצה סערה בעיר חיפה. תושבי העיר הנוצרים הפגינו מול מוזיאון חיפה לאמנות במחאה על הצגת כמה עבודות המציגות דימויים נוצריים, ביניהן העבודה מק'ישו של יאני לינונן (Leinonen). הם דרשו את הסרתו מן התצוגה ואת התערבותה של העירייה, בעיר שחרטה על דגלה סובלנות דתית ורב-תרבותיות. בד בבד עלתה קריאה מצד האמן להסיר את העבודה עקב תמיכתו בארגון ה-BDS (Boycott, Divestment, Sanctions), אשר, בין השאר, מקדם חרם תרבותי על ישראל. כך התגלגלה לפתחה של ראשת העיר החדשה סוגיה מורכבת, שהציפה את גבולות השיח ואת יחסי הכוחות בשדות האמנות והפוליטיקה. שאלה מרכזית שעולה מן התקרית ותעמוד במרכז הדיון כאן היא: כיצד ניתן לאפיין את הקשר בין פעילות החרם של ה-BDS בשדה האמנות לבין תפקידו ותיפקודו השיחי של המוזיאון בישראל? הנחת היסוד של המאמר הנוכחי היא, שמניעת הצגתה של עבודת אמנות היא פעולה מצנזרת; המניעה או ההסרה של תצוגה שוללים תוכן כלשהו ומבקשים להגביל את מסגרת השיח על פי תכנים המתאימים לקוד השיח הרצוי לגורם המצנזר (אף כי לעיתים, בעקבות ההתערבות, נוצרת תהודה המרחיבה את השיח מעבר למידותיו האורגניות, ללא מעשי הצינזור). מטרת הדיון שאציע כאן היא להרחיב את מושג הצנזורה בשדה האמנות דרך הצפת הפרקטיקות הפוליטיות העכשוויות שיוצרות פעולה מצנזרת. (מתוך המאמר).
Original languageHebrew
Number of pages3
Journalבצלאל: כתב עת לתרבות חזותית וחומרית
Volume5
StatePublished - Nov 2019

IHP publications

  • ihp
  • Art -- Exhibitions
  • Boycott Divestment and Sanctions (Movement)
  • Censorship
  • Muzeon leommanut hadasha (Haifa)
  • Protest movements
  • מוזיאון לאומנות חדשה, חיפה
  • מחאה
  • צנזורה
  • תנועת ה-BDS
  • תערוכות אומנות

Cite this