Abstract
כיצד ניתן לאפשר לילדים לממש את זכותם להשתתפות בקבלת החלטות מבלי לסכן את שלומם? שאלה זו עולה פעמים רבות, וביתר שאת כאשר מדובר בנושאים טעונים ומורכבים, כגון המקרה של ילדים בסיכון. מטרתו של המאמר היא להציג שתי פרדיגמות מובחנות, הליברלית והקהילתנית, שהן בסיס ליישום שונה של הזכות להשתתפות של ילדים בסיכון, להדגימן באמצעות הוועדות לטיפול, תכנון ומעקב מצד אחד ותהליכי קבוצת דיון משפחתית (קד"ם) מצד אחר ולהמשיג את ההבדלים ביניהן. שלושה מאפיינים מבחינים הוגדרו ככאלו המתייחסים לעומק ההשתתפות, לרוחב ההשתתפות ולמבחןהכניסה להשתתפות בתהליך קבלת ההחלטות. ההשוואה המוצעת בין שתי הפרדיגמות ומנגנוני קבלת ההחלטות הנגזרות מהן מאפשרת לקדם את הדיון בחלופה הקהילתנית, אשר רחוקה מלהיות ממוצה בשיח הקיים בישראל. חשיבות העמדתם זה כנגד זה של מודל קד"ם ומודל קבלת ההחלטות בוועדות התכנון, טיפול ומעקב נעוצה בהצגת המאפיינים ה"טהורים" של כל אחד מהמודלים, ובתוך כך בהצבעה על המגבלות המבניות שלהם בהתמודדות עם האתגר העומד לפתחם של המנסים לקדם השתתפות אמיתית ומשמעותית של ילדים בסיכון בתהליכי קבלת החלטות.
| Original language | Hebrew |
|---|---|
| Pages (from-to) | 185-208 |
| Number of pages | 24 |
| Journal | משפחה במשפט |
| Volume | ט |
| State | Published - 2023 |
IHP publications
- ihp
- Children's rights
- Decision making
- Problem children
- Convention on the Rights of the Child -- (1989 November 20)
- Liberalism
- Communities
- Restorative justice
- Family social work
- Parent and child