יש טקסטים בשיעור הזה? : סמכותן של קהילות פרשניות: מבחר מאמרים

סטנלי פיש, אליעזר אד גרינשטיין (Editor)

Research output: Book/ReportBookpeer-review

Abstract

בעשורים האחרונים מתמקדת ביקורת הספרות יותר ויותר בנסיבות הפרשנות ובמקומו של הקורא בתהליך הפרשנות. החל משנות ה-60 ועד לשנות ה-80 של המאה ה-20 תפס חוקר הספרות האמריקאי סטנלי פיש מקום מרכזי בחקר מקומו של הקורא בהעלאת משמעות מתוך הטקסט. פיש, אשר טבע את המונח "תגובת הקורא" והגיע לטענה הרדיקלית לכאורה שהקורא אינו רק קורא טקסט אלא מייצר אותו בעצם מעשה הקריאה, הוא אחד החוקרים החשובים והמשפיעים ביותר בתורת הספרות המודרנית ואחד הפעילים והידועים ביותר באקדמיה האמריקאית בכלל. בספר הנוכחי מתורגמים חמישה פרקים מתוך ספרו הידוע ביותר, יש טקסטים בשיעור הזה?, אשר ראה אור לראשונה בשנת 1980. במאמרים הכלולים בספר זה מפתח פיש את התובנה, אשר חולקת על עיקרי הביקורת החדשה, שמשמעותה של יצירה ספרותית אינה מצויה בה כי אם בראשו של הקורא. הוא מסביר, לאור התיאוריה של מעשה הדיבור, שהמובן של כל מבע תלוי בנסיבות שבהן הוא מובע. הוא מראה, בעזרת ניסויים מאירי עיניים, שפרשנותו של טקסט תלויה בציפיות המוקדמות של הפרשן. בסיכומו של דבר פיש טוען שכל פרשנות מוגבלת מראש על ידי המוסכמות הנהוגות בקרב השותפים לקהילה פרשנית של קוראים. פיש מתגלה כתיאורטיקן בעל סגנון בהיר, קולח ומרתק וכמתפלמס מהדרגה הראשונה.
Original languageHebrew
Place of Publicationתל אביב
Number of pages222
StatePublished - 2012

Publication series

Nameהסדרה לביקורת הספרות
Publisherרסלינג

Cite this