Abstract
(ה-Theory of Mind ToM) היא היכולת להבין מצבי מחשבה, תודעה והכרה של העצמי ושל הזולת. מראשית שנות האלפיים ואילך מתברר, כי קריאה שיתופית של ספרים תורמת לקידום יכולת ההבנה המנטלית והחברתית של ילדים, הן בזכות המונחים וההיבטים המנטליים הנכללים בספר עצמו והן בזכות השיח המתפתח בין הורה לילד בעקבות קריאת הספר. המחקר הנוכחי בחן את ההתייחסות של הורים להיבטים מנטליים בסיפורי ילדים. המחקר בחן שני סוגי אינטראקציות – קריאת ספר עם טקסט ואיורים לעומת סיפור ספר תוך כדי התבוננות באיורים, לאחר קריאה מוקדמת של הטקסט. המדגם כלל 72 זוגות של הורים וילדיהם שגילם הממוצע היה חמש, ממיצב חברתי-כלכלי בינוני ממרכז הארץ. נעשה שימוש בשני ספרים הדומים במאפייניהם העיקריים (כגון דמות ראשית, אורך הטקסט ומספר המונחים המנטליים). ניתוח השיח ההורי הראה כי הורים מתייחסים להיבטים מנטליים בשני סוגי האינטראקציות, ועם זאת בסיפור ספר הם מתייחסים להיבטים מנטליים מרכזיים בסיפור, תוך כדי התבוננות באיורי הספר, יותר מאשר בעת קריאת ספר. מן הממצאים עולה שחשוב שמבוגרים וילדים יתנסו הן בקריאה והן בסיפור של ספרי ילדים. התנסויות מגוונות אלה תורמות להעשרת השיחות בין הורים לילדיהם ולקידום ההבנה החברתית של הילדים. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 82-105 |
Number of pages | 24 |
Journal | מגמות: רבעון למדעי ההתנהגות |
Volume | 49 |
Issue number | 1 |
State | Published - 2013 |
IHP publications
- ihp
- Children's literature
- Developmental psychology
- Mother and child
- Personality development
- Philosophy of mind
- Picture books for children
- Preschool children
- Socialization
- Storytelling
- cognition