Abstract
חקר המקרה המתואר במאמר זה מתבסס על הגישה האיכותנית- פנומנולוגית. המחקר התמקד בבחינת חוויות, עמדות ופרקטיקות פדגוגיות של שבעה-עשר פרחי הוראה במדעים בעקבות התנסותם בהובלת למידה מבוססת פרויקטים (למ"פ) בבית ספר יסודי. במהלך הסמסטר הראשון של התנסותם בהוראה נדרשו פרחי ההוראה להוביל תהליך של למ"פ בכיתות מדעים בבית הספר, ובמהלך הסמסטר השני הם נדרשו ללמד באופן קונבנציונלי בהתאם לשיטת ההוראה שבחרו. איסוף הנתונים במחקר התבסס על כמה כלים: ראיונות עומק, כתיבה רפלקטיבית, תכנון מערכי שיעור ותצפיות. המחקר מצא כי במהלך התנסותם של פרחי ההוראה בהובלת למ"פ השתנו חוויותיהם: החששות, התסכול והקשיים התחלפו בתחושות של התגברות על קשיים, הצלחה וסיפוק. כמו כן נמצא כי פרחי ההוראה פיתחו עמדות חיוביות באשר לפדגוגיות למידה בקבוצות קטנות בעקבות התנסותם בהובלת למ"פ. מהממצאים עולה כי קיימת התאמה בין שינויים בעמדות לבין שינויים בחוויות: חוויות שליליות (חששות, תסכול וקשיים) של פרחי ההוראה הניבו עמדות שליליות שלהם באשר ללמידה בקבוצות קטנות, ואילו חוויות חיוביות (התגברות על קשיים, הצלחה וסיפוק) שלהם הניבו אימוץ עמדות חיוביות. עוד נמצא כי פרחי ההוראה בחרו ליישם בעבודתם המעשית את הפדגוגיה של למידה בקבוצות קטנות לאחר התנסותם בהובלת למ"פ. הממצאים מצביעים על כך שההתנסות של הסטודנטים בהובלת למ"פ במהלך עבודתם המעשית תורמת לחוויית ההצלחה והסיפוק שלהם, לפיתוח עמדות חיוביות באשר וליישומן לפדגוגיות קונסטרוקטיביסטיות המבוססות על למידה שיתופית בפועל של פדגוגיות אלו. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 48-74 |
Number of pages | 27 |
Journal | רב גוונים: מחקר ושיח |
Volume | 17 |
State | Published - 2019 |
IHP publications
- ihp
- Attitude (Psychology)
- Learning
- Problem-based learning
- Science -- Study and teaching
- Student teachers
- Student teaching
- Teachers -- Training of
- Team learning approach in education
- הכשרת מורים
- התנסות בהוראה
- למידה
- למידה בקבוצות
- למידת חקר
- מדעים -- לימוד והוראה
- עבודות תלמידים
- עמדות
- פרחי הוראה