חשיבה אסטרטגית בסביבה תחרותית: עדויות מניסויים ומודלים התנהגותיים

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

בחלק ניכר מבעיות ההחלטה שאנו ניצבים בפניהן בחיים, תוצאת ההחלטה עבורנו מושפעת מהחלטות של אחרים, ועלינו לנסות לנבא אותן כדי לבחור בתבונה. החלטות כאלו נקראות בספרות הכלכלית ״החלטות אסטרטגיות״ והן רווחות בסביבות תחרויות כמו בעולם העסקי, בספורט ובממשל. ארגונים וחברות מביאים בחשבון את פעולות מתחריהם כשהם מחליטים אילו מוצרים לפתח, על תמחור המוצרים, על אסטרטגיית הפרסום, ועוד. מאמני קבוצות ספורט מתייחסים לקבוצות היריבות כשהם מחליטים אילו שחקנים לגייס, כיצד לשבץ את השחקנים לתפקידים שונים, ואילו אסטרטגיות משחק ליישם. מדינאים מנסים לנבא את התנהגות האויב כשהם מקצים כוחות צבאיים ובמשא ומתן. מודלים בכלכלה ותורת המשחקים מציעים כיצד לנתח מצבים אסטרטגיים, הנקראים בספרות גם משחקים. אולם צורת הניתוח הקלאסית כושלת בניבוי התנהגות בחלק מהותי ממצבים אלו. בפרט, היא אינה מתאימה לתרחישים חד-פעמיים ולהתנהגות השחקנים בפעם הראשונה שהם מקבלים החלטה במשחק. המאמר מציג שני מודלים מודרניים שמשלבים היבטים פסיכולוגיים שונים במטרה להסביר טוב יותר החלטות אסטרטגיות, כגון תמחור מוצרים, הצעות במכירות פומביות ומכרזים, חלוקת תקציב בין פרויקטים בשלבי הפיתוח והשיווק, ועוד. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)21-33
Number of pages13
Journalחידושים בניהול
Volume14
StatePublished - 2024

IHP publications

  • ihp
  • Competition (Psychology)
  • Decision making
  • Game theory
  • Human behavior
  • Strategic planning
  • Thought and thinking

Cite this