Abstract
מאמר זה מתאר פעילות משותפת של חונכים ומתמחים כחלק מפרויקט ההתמחות שמתקיים בטכניון. הפעילות כללה למידה שיתופית בשיטת הג'יקסו תוך כדי התמקדות בסיפורי מקרה הדנים בקשיים של מורים מתחילים בשנת ההוראה הראשונה בבית הספר. מטרת הפעילות הייתה לבדוק כיצד תופסים המורים החונכים והמתמחים - כל קבוצה בנפרד - את תפקידם במארג הבית ספרי. המאמר בוחן את הדרך שבה המורים רואים את הבעיה המוצגת בסיפור, את המסרים הגלויים והנסתרים שמצאו בסיפור, את התהיות העולות מהמקרה ואת הדרך שהיו נוקטים לדבריהם בסיטואציה דומה. מניתוח הדיון שנערך בסיום פעילות הג'יקסו עלו ארבע קטגוריות המתארות את התכונות ואת התפקידים החיוניים הן לחונך הן למתמחה: מודעות לקשיים, יכולת ליצור קשר בונה, יכולת להתייעץ עם עמיתים ומיומנות שיקוף מחשבות. נמצא כי המורים החונכים והמתמחים גם יחד רואים בקטגוריות אלו את הבסיס לבניית יחסי אמון בין מורה לתלמידיו ובין חונך למתמחיו. ניתן אפוא לומר, כי הפעילות המשותפת של המתמחים ושל החונכים מחוץ למסגרת הבית ספרית עשויה להוביל לתהליך סינרגטי, שבו מתרחשת התפתחות מקצועית של מתמחים ושל חונכים. שיתוף פעולה, אווירה בלתי-פורמלית, משוב מקדם והיזון הדדי עשויים להגביר את כוחו של היחיד במערכת - חונך ומתמחה כאחד. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | להיות מורה - בנתיב הכניסה להוראה (קובץ): תל-אביב |
Pages | 201-235 |
Number of pages | 35 |
State | Published - 2011 |
IHP publications
- ihp
- First year teachers
- Mentoring
- Mentoring in education
- Reminiscing
- Student teaching
- Teacher-student relationships
- התנסות בהוראה
- חונכים וחונכות
- חניכות בחינוך
- טכניון - מכון טכנולוגי לישראל
- למידה בשיטת ה"ג'יקסו"
- מורים ותלמידים
- מורים מתחילים
- ניתוח אירועים
- סיפורי חיים -- תיעוד