Abstract
הגידול במעורבותם של ארגוני המגזר השלישי במערכת החינוך הוא תופעה כלל-עולמית. המחקר הנוכחי הינו מחקר השוואתי בינלאומי אשר מטרתו לבחון אינטראקציה בין בתי ספר לעמותות במערכת החינוך בשתי מדינות, ישראל וגרמניה, מנקודת מבטם של בעלי העניין המעורבים בה (מנהלי בתי ספר, מנהלי העמותות וגורמים רגולטוריים). המחקר חושף, מתעד ומאפיין את תהליך יצירת האינטראקציה בין בתי ספר לעמותה, את התפתחותה, את המניעים והאסטרטגיות של הגורמים המעורבים באינטראקציה, את האופן שבו הם תופסים אותה, את יחסי הכוחות ביניהם וכן את אופייה וטיבה של האינטראקציה. הרציונל לביצוע מחקר השוואתי בינלאומי נובע מתיאוריית "השאלת מדיניות", המדגישה את החשיבות שבלימוד החוויה הבינלאומית לצורך הבנה טובה יותר של מערכת החינוך הלוקלית. הרציונל להשוואה בין ישראל לגרמניה נוגע לפער בין דעת הקהל (בשתי המדינות), אשר סברה כי מערכת החינוך היא איכותית, ובין התוצאות העגומות של התלמידים בשתי המדינות במבחני פיז"ה, שבעקבותיהן הן טולטלו ונקטו אמצעים על מנת לשפר את הישגי התלמידים. בנוסף לכך, ההשוואה בין ישראל וגרמניה, מדינות בעלות מערכת חינוך שונה, מאפשרת לבחון את ההשפעה שיש למבנה מערכת החינוך על אופי האינטראקציה. ממצאי המחקר בשתי המדינות שולבו ומובילים למסקנה כי האינטראקציה בין בתי הספר לעמותות הינה מעשה יזמי, אשר הולך ומתמסד בהדרגה במערכת החינוך. שיטות ההשוואה שיושמו במחקר אפשרו פיתוחה של תיאוריה חדשה בנוגע לתפקידה של יזמות במערכת החינוך. לפיכך, המחקר מספק מסגרת תיאורטית חדשה להבנת האינטאקציה בין עמותות לבתי ספר ותובנות חדשות לספרות המחקרית בנושא יזמות בשדה החינוכי. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 335-363 |
Number of pages | 29 |
Journal | עיונים במינהל ובארגון החינוך |
Volume | 35 |
State | Published - 2017 |
IHP publications
- ihp
- Associations, institutions, etc
- Education -- Germany
- Education -- Israel -- Administration
- Schools