Abstract
לא שפר גורלם של יהודי תימן כשנעשו נושא מחקר במדעי היהדות. לא רק נגזל מהם חלק לא מבוטל מיצירתם הרוחנית אלא אף הושתק קולם במהלך שילובם בחקר היהדות. ברם, כפי שראשוני הפילולוגים של התרבות הקלסית בגרמניה שללו את האפשרות כי היוונים של זמנם יוכלו לסייע בשחזור יצירות הפאר של יון הקלסית, התעלמו תלמידיהם היהודים מהקשר אתנוגרפי ולא כתוב, שבו נשתמרו כתבי היד שעמדו בבסיס נסיונם לשחזר מדרש קדום וכיוצא בזה. במאה הי"ט נתפס אמנם הלאום היווני ככלי קיבול אתנוגרפי של מורשת הלניסטית קדומה ובזכות זה מוקם בשוליים המדומים שבין אוריינט מאובן לציביליזציה אירופית מערבית. במסגרת הסיפור ההיסטורי היהודי שהופץ באותן שנים במערב אירופה ובמזרחה לא זכו יהודי תימן אף למעמד כלאיים כזה, כי אם בתפקיד הקבוע של אמצעי בקרה מאובן לאימות השערות אודות העבר הרחוק של הלאום היהודי או להפרכתן. רק לעיתים נדירות יוצגו כנושאיו הישירים של עבר זה. המחיר ששילמו בעבור התקבלותם בשיח ההיסטורי היה העמדתם בצל אחיהם מספרד במקרה הטוב, והשוואתם לשכניהם היהודים מאתיופיה במקרה הרע. אם נוסיף לכך את המעמד שקיבל ייצוגם המיימוני כעובדה היסטורית שאין לפקפק בה, ניווכח כי יהודי תימן אמנם דורגו במקום נמוך יחסית בשיח היהודי הלאומי המתגבש. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 156-176 |
Number of pages | 21 |
Journal | תימא: כתב עת לחקר יהדות תימן ותרבותה |
Volume | 11 |
State | Published - 2011 |
IHP publications
- ihp
- Ethnology
- Historical linguistics
- Jews -- Yemen (Republic)
- Midrash ha-gadol
- Wissenschaft des Judentums (Movement)