Abstract
במאה הנוכחית אנו עדים לתהליך מתרחב הרואה את התפתחות הילד בתוך סביבתו בראייה בינתחומית, המדגישה התבוננות מקיפה ובו־זמנית בכל רכיבי ההתפתחות. קיימת הסכמה גורפת בדבר חשיבות ההתנסויות המוקדמות בחיים ובתפקידם המרכזי של היחסים המוקדמים המתקיימים בין ילדים צעירים לבין המבוגרים. מוסכם כי יחסים אלה מספקים את התשתית להתפתחות פיזית, שכלית ורגשית־חברתית של הילדים. נקודת מבט מתכללת זו, הרואה את הילד השלם בתוך הקשרו, שונה מנקודת המבט של מחקרים שנעשו במהלך המאה העשרים ובחנו את התפתחות הילד על בסיס דיסציפלינות שונות ומובחנות זו מזו.כאשר שואלים מה צריכה מערכת חינוך לעשות כדי לקדם באופן משמעותי יעדים של מצוינות חינוכית ושוויון חברתי, התשובה ברורה למדי: להשקיע בחינוך איכותי בגיל הרך. יש עדויות לכך שדרך המלך לשוויון הזדמנויות ולצמצום פערים בחינוך היא השקעה בחינוכם של ילדים בגיל הרך הגדלים בעוני ובשכבות חלשות. כלכלנים מדגישים שהשקעה בחינוך בגיל הרך היא בין ההשקעות הכלכליות הטובות ביותר שמדינה יכולה לבצע. גם האו"ם כולל את החינוך/טיפול בגיל הרך בין מטרות הפעילות העולמית לקיימות. ואכן, משנת 2005 נכללת הזכות לחינוך מלידה גם באמנה לזכויות הילד של האומות המאוחדות. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | חינוך בצומת: סיעור מוחות על עתיד החינוך בישראל |
Editors | יורם הרפז, אלי הורביץ |
Place of Publication | חבל מודיעין |
Pages | 351-364 |
Number of pages | 14 |
State | Published - 2020 |
IHP publications
- ihp
- Child development
- Discrimination in education
- Early childhood education
- Education -- Israel -- Administration
- People with social disabilities -- Education
- Preschool children
- הזכות לחינוך
- התפתחות הילד
- חינוך בגיל הרך
- ילדים בגיל הרך
- מערכת החינוך
- שוויון הזדמנויות בחינוך
- תוכניות התערבות חינוכיות