Abstract
עניין מהווה גורם חשוב בלמידה. עם זאת, במסגרת השיעור לא תמיד מתאפשר למורה לענות לשאלות התלמידים, העשויות לבטא את תחומי העניין שלהם. אחת הסיבות עשויה להיות חוסר ההתאמה בין השאלה שהועלתה לבין תוכנית הלימודים. לפיכך, במחקרים קודמים הוצעה שיטת "סילבוס הצללים" המשלבת שאלות תלמידי תיכון בתוכנית הלימודים, על-ידי מיפוין והתאמתן לשפת התוכנית. במחקר זה אנו בוחנים את יישום "סילבוס הצללים" עבור תלמידי יסודי. במסגרת המחקר נאספו שאלות מ-58 תלמידי כיתה ה' בנושא "משאבי טבע", הנלמד במסגרת תוכנית הלימודים במדעים. השאלות היוו בסיס לפיתוח שתי סביבות למידה מתוקשבות. האחת מפנה את התלמידים לתשובות מוכנות שעליהם לקרוא ואילו השנייה מפנה אותם לחפש את התשובה בעצמם תוך ניווט בין קישורים למקורות מידע. תלמידי קבוצות ההתערבות התנסו בשתי הסביבות (בתתי נושאים שונים). השינוי ברמת העניין, תחושת המסוגלות ותחושת הקשר והשייכות נבחנו באמצעות שאלונים סגורים לפני ולאחר כל התנסות. ממיפוי השאלות נמצא כי כשני-שלישים משאלות התלמידים אינן מקבלות מענה במסגרת תוכנית הלימודים. מניתוח השאלונים נמצא כי רמת העניין בנושא הנלמד עלתה רק לאחר השימוש בסביבה המכילה "תשובה בלבד". עם זאת, נמצאה עליה בתחושת המסוגלות רק לאחר ההתנסות בסביבה בה התלמידים חיפשו את התשובות בעצמם. ממצאי המחקר עשויים להצביע על הפוטנציאל הטמון בשילוב תחומי העניין של הלומדים בפיתוח סביבות מתוקשבות ועל הצורך ביצירת סביבות משולבות למתן מענה דיפרנציאלי לתלמידים. (מתוך המאמר).
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ) |
Pages | 137-148 |
Number of pages | 12 |
State | Published - 2014 |
IHP publications
- ihp
- Computer-assisted instruction
- Education -- Curricula
- Questioning
- School children