Abstract
אחד הקשיים המשמעותיים בתקשורת החברתית בקרב אנשים עם אוטיזם הוא הקושי ביצירת קשר עין מותאם כבסיס לאינטראקציה תקשורתית עם הסביבה. קשר עין לקוי משפיע על הלמידה החברתית ועל היכולת לתקשר בצורה מיטבית עם העולם. מחקר זה בחן את השפעתה של התערבות טכנולוגית על שיפור קשר עין בקרב ילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה. התוכנה שנקראת CME כוללת משחקים עם 5 דמויות אנימציה מעולם הילדים, אשר לכל אחת מהן סיפור עלילה קצר המושמע ברקע. על מנת להתקדם בעלילה, הילד מתבקש ע"י הדמות להתבונן לה בעיניים, ומקבל משוב פעיל מהדמות כמו גם משוב ויזואלי ומילולי. התוכנה מזהה את מיקוד המבט של המשתמש באמצעות Webcam, וכך המשתמש מנווט בתוכנה – באמצעות תנועות ראש ומיקוד המבט בלבד. במחקר השתתפו 24 נבדקים עם אוטיזם בתפקוד גבוה (23 בנים ובת אחת) הלומדים בגן ובכיתה א' תקשורתית. תכנית ההתערבות כללה שישה מפגשים פרטניים שלוש פעמים בשבוע, במסגרתם התנסו הנבדקים בתוכנה הייחודית בתיווך מבוגר. תוכנת המחשב אספה מידע על מיקוד המבט של הנבדקים במספר פרמטרים. לפני ההתערבות ולאחריה, נבדקה יכולת קשר העין של הנבדקים על מנת לבחון אם חל שיפור עקב ההתערבות. באופן כללי, תוצאות המחקר מעידות על שיפור במיקוד המבט של הילדים באזור העיניים של דמויות המחשב וירידה בזמן השוטטות. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ) |
Pages | 14 (2019), 177ע-172ע |
Number of pages | 159 |
State | Published - 2019 |
IHP Publications
- ihp
- Autistic children
- Communication devices for people with disabilities
- People with disabilities -- Means of communication
- Technology and people with disabilities
- טכנולוגיה מסייעת לאנשים עם מוגבלות
- ילדים אוטיסטים
- תקשורת תומכת וחליפית