Abstract
אימוץ הרומנסה על ידי החברה היהודית שלאחר הגירוש הוא שהפך אותה לסוגה נשית, שכן לגברים יהודים לא היה נאה לעסוק בהבלים כגון אלה. הסוגה עצמה הודרה מן המרחב הציבורי-הגברי, והפכה לסוגה שמבצעות אותה נשים עבור נשים (למרות שהיא מכילה את עולם הדמיון הגברי הימי-בינייימי של הרומנסה הספרדית העתיקה). מן העיון בטקסטים שהובאו במסגרת מאמר זה ניכר היטב כי בעצם הביצוע הנשי של הרומנסות ניתן פתחון פה לנשים, או שעצם הביצוע הוא שאיפשר לנשים לתת לתימאטיקה הגברית פרשנות משלהן. הנשים נתנו לרומנסה פרשנות משל עצמן והשתמשו ברומנסות כאסטרטיה פואטית נשית למעבר מן המרחב הגברי (המגביל) למרחב הנשי (האינסופי) - המרחב בעל האיכויות האפיפניות שהנשים כל כך השתוקקו להגיע אליו, אם לא במציאות הרי, לפחות, באמצעות הדמיון השירי. הרומנסות האלה היו בבחינת כלים יעילים לכינונה של עוצמה נשית ולפיתוחה, ולהכרה של נשים בעוצמה ובכוח הרב הטמונים בתוכן.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 729-744 |
Journal | מכאן |
Volume | 15 |
Issue number | 2 |
State | Published - 1 Jan 2015 |
Keywords
- רומנסות.
- מעמד האשה.
- הדרה חברתית.
- מגדר.
- העצמה.
- Romances
- Social isolation
- Sex
- Power (Social sciences)
- תפקידי מין
- מיננות
- ג'נדר
- דפוסי-מין
- הבדלים בין המינים (בני אדם) -- הבטים חברתיים
- Chivalry -- Romances
- French romances
- Romances, French
- Exclusion, Social
- Isolation, Social
- Social exclusion
- Gender (Sex)
- Human beings -- Sexual behavior
- Human sexuality
- Sex (Gender)
- Gender
- Sexual behavior
- Sexual practices
- Sexuality
- Empowerment (Social sciences)
- Political power