הקשר בין נגישות להשכלה גבוהה להונאה אקדמית - על דפוסי התנהגויות, תפיסות ומאפייני סטודנטים המדווחים על הונאה באקדמיה

Translated title of the contribution: Cheating in Academia - A Customary Social Norm among Members of Generation Y? Behavioral Patterns, Self-Perceptions and Characteristics of Students who Reported Cheating in Academy

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

הונאה במסגרת אקדמית היא התנהגות העזה הייחודית לסטודנטים, הכוללת העתקה וגניבה ספרותית במסגרות מטלות אקדמיות. בעשור האחרון החמירה מאוד בעיית ההונאה במערכת ההשכלה הגבוהה, בהיקפה, בסוגי התרמיות ובשכיחותן. מחקר זה בוחן את הפרופיל של "העבריין האקדמי" - עד כמה הוא "נורמטיבי" ועד כמה הוא מייצג את הסטודנט המצוי: מהם מאפייניו ותפיסותיו האישיות, מהם מאפייני לימודיו האקדמיים, ומהן התנהגויותיו בסיכון ובסיכון לבריאות. המחקר מבוסס על שאלון מובנה ואנונימי. במדגם השתתפו 1,432 סטודנטים, 899 נשים (63%) ו-533 גברים (37%). הממצאים מלמדים כי הונאה בעבודות הבית היא שכיחה בקרב יותר מרבע מן המדגם. 12.5% דיווחו על הונאה במבחנים. נמצאו קשרים חזקים בין תופעת ההונאה באקדמיה לתפיסות עצמיות שונות, לחוויית הלמידה באוניברסיטה ולמעורבות בהתנהגויות סיכון וסטייה אחרות. מנבאים משמעותיים להונאה באקדמיה הם: דימוי עצמי, מוסריות, ציונים, ריבוי שעות הכנה של שיעורים והתנהגויות סטייה והעזה. ממצאי המחקר עשויים לשפוך אור על יישום מדיניות מיטבית לטיפול בתופעה, אולי עוד קודם להתרחשותה, בשיתוף פעולה של הגורמים הפועלים באקדמיה. Cheating in academic settings considered as a daring behavior that includes cheating on exams and plagiarism of academic assignments. Incidents involving cheating in higher education have considerably increased over the past decade. The current study examines the profile of the "academic offender": Personal characteristics, self-perceptions, characteristics of academic studies and risk behaviors. The study is based on a structured anonymous questionnaire. The sample consisted of 1,432 students (63% female). More than one quarter of the sample reported cheating in academic assignments and 12.5% reported cheating on exams. Strong associations were found between cheating in academia and various self-perceptions, the academic learning experience, and involvement in other health risk and deviant behaviors. Significant predictors of academic cheating were self-image, morality, grades, academic studying hours, and deviant and daring behaviors. Research findings might help implement policies for the optimal handling of cheating, before the offense is committed, through cooperation between academic forces
Translated title of the contributionCheating in Academia - A Customary Social Norm among Members of Generation Y? Behavioral Patterns, Self-Perceptions and Characteristics of Students who Reported Cheating in Academy
Original languageHebrew
Pages (from-to)143-172
Number of pages30
Journalסוגיות חברתיות בישראל: כתב עת לנושאי חברה
Volume22
StatePublished - 2016

IHP publications

  • ihp
  • College students
  • Deviant behavior
  • Discipline
  • Education, Higher
  • Fraud
  • Risk-taking (Psychology)
  • Universities and colleges
  • Vice
  • גנבה ספרותית
  • הסתכנות (פסיכולוגיה)
  • העתקה בבחינות
  • התנהגות סוטה
  • חינוך גבוה
  • מוסדות להשכלה גבוהה
  • משמעת
  • סטודנטים
  • עבירות מוסר
  • רמאות

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Cheating in Academia - A Customary Social Norm among Members of Generation Y? Behavioral Patterns, Self-Perceptions and Characteristics of Students who Reported Cheating in Academy'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this