הערכת צרכים לפיתוח פרויקט בנושא התערבות כיתתית בריפוי בעיסוק בחינוך הרגיל

אריאלה שטנגר, מרגלית פדה

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

בישראל כיתות הן גדולות והטרוגניות, ובהן ילדים המתקשים ללמוד ולהשתתף באופן עצמאי. ריפוי בעיסוק בעולם ובמערת החינוך פועל לשיפור התפקוד וההשתתפות של ילדים בסביבה הטבעית. מחקרים מן העולם מדווחים על חשיבות הריפוי בעיסוק בחינוך הרגיל ובסיוע לכלל הכיתה ולא רק לילדים המאובחנים. עם זאת, בישראל מצוי תיעוד מועט בנושא זה ועל כן התעורר הצורך לבסס התערבות בריפוי בעיסוק בכיתות רגילות. מטרת הערכת הצרכים היתה בחינת עמדות מורים ומרפאים בעיסוק לגבי התערבות בכיתות רגילות. תהליך הערכת הצרכים כלל שיחות עם עמיתים, פגישות ייעוץ עם מדריכה ארצית לריפוי בעיסוק במשרד החינוך וסקרים למורים בכיתות א'-ב'. נמצא כי 100% מן המשתתפים הכירו בחשיבות התערבות ריפוי בעיסוק בכיתות רגילות. כ-85% מן המרפאים בעיסוק מעוניינים לבצע התערבות בכיתות רגילות ולקבל דרכי עבודה באמצעות מערך מובנה. כ-90% מהמורים דיווחו על ילדים המתקשים בכתיבה, בהתארגנות ובמוטוריקה בכיתתם. ממצאים אלה הוליכו לפיתוח פרויקט שיכלול ערכה עבור מרפאים בעיסוק להתערבות בתוך כיתות רגילות בשיתוף מחנכי הכיתות, ותלווה ברצאה לצורך היכרות והטמעה. הפרויקט יתמקד בשכבות א'-ב' על מנת לבסס מיומנויות והרגלים בסיסיים הנדרשים לתפקוד עצמאי בבית הספר ובמטרה למנוע קשיים עתידיים.
Original languageHebrew
Pages (from-to)H167-H186
Journalכתב-עת ישראלי לריפוי בעיסוק
Volume29
Issue number3
StatePublished - 2020

IHP publications

  • ihp
  • Needs assessment
  • People with social disabilities -- Education
  • School children
  • Teachers

Cite this