Abstract
קיימים מחקרים רבים הקושרים בין יכולות השיח המורחב בגיל צעיר לבין מידת ההצלחה במשימות של שיח אורייני דבור וכתוב בגילאי בית הספר. בנוסף, ילדים עם קשיי שפה ותקשורת שונים מתקשים בהפקת נרטיב בהשוואה לילדים בעלי התפתחות שפה רגילה. ממחקרים אלו עלתה חשיבות השימוש בנרטיב של הילד כחלק בלתי נפרד מאבחון והערכת השפה בילדים בגילאי הגן ובית הספר היסודי. מסקירת הספרות עולה שרק במספר מחקרים קטן התייחסו החוקרים להבדלים איכותיים וכמותיים בין סיפורים שהופקו על ידי בנות לאלו שהופקו על ידי בנים. במחקר הנוכחי נבחנו 40 סיפורים של ילדי גן חובה במטלה של הפקת סיפור לרצף תמונות, ונערכה השוואה בין בנים לבנות בעזרת מדד למורכבות נרטיבית, מספר מדדים מיקרו-מבנייים לידע לשוני, וכן לפי תת-מבחן סיפור באבחון מתוקנן לילדים דוברי עברית. מממצאי המחקר עלה שהבנות קיבלו ציונים גבוהים יותר מהבנים ברמת המורכבות הנרטיבית אך לא במדדים המיקרו-מבניים. סיפורי הבנות התאפיינו בלכידות טקסטואלית גבוהה יותר, במבנה פנימי נהיר יותר של האפיזודות, וכן במספר רב יותר של תגובות פנימיות. ממצאים אלו מעלים סוגיות מעניינות לגבי הבדלים בין המינים, וכן מעלים את הצורך להתייחס למין הילד, נוסף על גילו, בעת ביצוע אבחון והערכה שפתית או בבניית נורמות לאבחונים. בנוסף, המחברות ראו שקיים יתרון בשימוש בכמה מדדים לניתוח הנרטיב, המאפשרים התייחסות להיבטים שונים של היכולת לספר סיפור. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | Narrative Assessment in pre-school children |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 75-90 |
Number of pages | 16 |
Journal | דש: דיבור שפה ושמיעה |
Volume | 30 |
State | Published - 2011 |
IHP publications
- ihp
- Children -- Language
- Evaluation
- Language acquisition
- Measurement
- Narration (Rhetoric)
- Preschool children
- Sex