הכלים הקונספטואליים העומדים לרשותו של חוקר החינוך הדתי

Translated title of the contribution: The Conceptual Tools Available to the Researcher of Religious Education:: Definitions, Conceptualizations, and Categorization Methods

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המאמר מציג "ארגז כלים" בסיסי לשימושם של החוקרים והעוסקים בחינוך הדתי. יש בו דיון בחינוך הדתי כפעילות דתית וכפעילות חינוכית בהתייחס לחמישה ממדים (חוויתי, אינטלקטואלי, אידיאולוגי, ריטואלי ותוצאתי), וכן עיסוק בשפה הייחודית של חקר החינוך הדתי בעידן הפוסט מודרני (דתיות מוניסטית, בין-דתיות ורב תרבותיות) ובקונטקסט הסוציולוגי-חילוני של החינוך הדתי, היוצר ארבע דילמות קבועות: בין הטרנסצנדנטליות האמונית המוחלטת לפרקטיקה המשתנה במציאות, בין הדת למדע, בין סמכות ההלכה לזו של המדינה, ובין הפרטיקולרי לאוניברסלי. בהמשך מצוינת הבחנה בין חינוך דתי אינסטרומנטלי ורפלקטיבי והשלכותיה היישומיות תוך שימוש במונחים "שיפוט דתי" ו"זהות דתית" וציון הצורך בהכרת השפה הייחודית לדת ולחינוך הדתי. בסיום המאמר מוצגים הקונטקסט האידיאולוגי וההיסטורי של החמ"ד, וכן הדילמות והאתגרים העומדים בפניו כיום.
Translated title of the contributionThe Conceptual Tools Available to the Researcher of Religious Education:: Definitions, Conceptualizations, and Categorization Methods
Original languageHebrew
Pages (from-to)17-35
Number of pages19
Journalדור לדור: קבצים לחקר תולדות החינוך היהודי בישראל ובתפוצות
Volume44
StatePublished - 2013

Keywords

  • Religion Research
  • Religious Education

IHP publications

  • ihp
  • Identity (Psychology)
  • Jewish religious education -- Israel
  • Religious Zionism
  • Religious education
  • Research
  • School children
  • Teachers
  • זהות (פסיכולוגיה)
  • חינוך דתי
  • חינוך ממלכתי דתי
  • מורים
  • מחקר
  • ציונות דתית
  • תלמידים

Fingerprint

Dive into the research topics of 'The Conceptual Tools Available to the Researcher of Religious Education: Definitions, Conceptualizations, and Categorization Methods'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this