הוראת המחקר האיכותני ≈ ביצוע מחקר איכותני

Translated title of the contribution: Teaching qualitative research≈ Carrying out a qualitative research work

אורית חזן, ליאורה נוטוב

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

המחברות מציעות ומדגימות עשרה עקרונות המיושמים בהוראת קורס על שיטות מחקר איכותניות. עקרונות אלה מנוסחים בהשראת המחקר האיכותני ובדרך זו יוצרים מסגרת מושגית להוראת הקורס. לטענתן, גישה זו להוראת הקורס מקורה באופי תהליך הלמידה-הוראה של הנושא מחקר איכותני, הדומה במורכבותו למורכבותם של נושאים הנחקרים בשיטות מחקר איכותניות. מורכבות זו, לדעתן, דורשת מצוות ההוראה להנחות את הסטודנטים בתהליך הבנתם גישה מחקרית זו בדומה לאופן שחוקרים איכותנים לומדים את שדה המחקר שלהם. עקרונות ההוראה מודגמים באמצעות נתונים שנאספו בקורס על מחקר איכותני שניתן לסטודנטים לתארים מתקדמים בטכניון. המחברות מתמודדות עם סוגיית ארגון ההוראה של המחקר האיכותני בשני מישורים: במישור האחד הן מציעות עקרונות הוראה שאפשר ליישם בקורס על מחקר איכותני; ובמישור השני הן מעגנות את עקרונות ההוראה בעקרונותיו של המחקר האיכותני עצמו באופן המדגיש את ההלימה בין הנלמד לאופן ההוראה. אופן הוראה זה מתיישב עם התפיסה הקונסטרוקטיבסטית להוראה. המאמר תורם אפוא לספרות על הוראת המחקר האיכותני באמצעות גישור בין שלושה תחומי מחקר: מחקר איכותני, תאוריות למידה ותאוריות הוראה.
Translated title of the contributionTeaching qualitative research≈ Carrying out a qualitative research work
Original languageHebrew
Title of host publicationהוראת מחקר איכותני: אתגרים, עקרונות, יישום (קובץ)
Pages127-154
Number of pages28
StatePublished - 2013

IHP publications

  • ihp
  • College students
  • Qualitative research
  • Research -- Methodology -- Study and teaching
  • מחקר איכותני
  • סטודנטים
  • שיטות מחקר -- לימוד והוראה

Cite this